- ons 15 feb 2012, 17:59
#619086
Det är mycket som har ändrats sedan "dom gamla hederliga bilarna" som 240, 740 och 940.
Jag klev direkt (nästan) från en 245 -92 till en V70 -08. Naturilgtvis provkörde jag lite och hade även kört några andra äldre V70 etc. etc. Men när jag väl hade hunnit sätta mig in i bilen och dess funktioner, så var det ganska omtumlande.
I 245 var det en instruktionsbok på ungefär 100 sidor. Den var så utförligt skriven att man näst intill hade kunnat använda den som verkstadshandbok om man bara hade lite händighet och förkunskaper.
Instruktionsboken för V70 är på över 280 sidor, men det står inte många ord om vad som finns i motorrummet.
Ett annat exempel. I 245 fanns det ett tjugotal säkringar och förteckning till vart dom var kopplade. I V70 finns det plats för 124 säkringar. Alla är inte anslutna beroende på vilken bilmodell man har. Men merparten är aktiva.
Så dina funderingar är nog något som ligger i tiden. Det som är viktigt att veta visas på meddelandeskärmen. Det andra, visas först när det håller på att "gå över styr". Alltså som varningsmeddelanden.
Men visst, du kan köpa en adapter och koppla in på OBD2-uttaget, och läsa av en massa överflödig information antingen i din Smartphone eller Android m.fl eller i din GPS, om du har någon sådan. Sedan skall man vara medveten om att även om man tycker att det är mycket information som man kan få genom telefon, så skall man veta att det är bara "Hobbyavdelningen för glada amatörer" jämfört med det en auktoriserad Volvoverkstad kan läsa ut om din bil.