Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thewhitecar
hej
har nyligt köpt en v70 2.5ft -09 från malmö

den har servats enl boken -men gäller samma fryspunkt i hela sverige

-36 grader i dag ! bor i norrland

ska låna /köpa en mätare till veckan

tacksam för synpunkter
av lmob
nja fryspunkten är väl 0 grader i hela världen, även afrika.....bäst att kolla glykolhalten, finn mätare att låna på dom flesta tappar...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Tror ts menar om det är samma blandning i alla bilar, eller om det skiljer beroende på vart man bor. Och svaret borde vara nej, det skiljer inget. Men vem mer än den specifika meken kan svara på hur det faktiskt ser ut..
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Enl serviceprotokollet har jag en fryspunkt på -44 grader i kylvätskan på S80in. Det behövs. -41 grader imorse!

/Kalle
av Omek
Vad skulle hända om han från Malmö åker till riksgränsen på skidsemester?

-36 är tillräkligt.

Ren glykol fryser vid -13.
av mojja
~Kalle~ skrev:Enl serviceprotokollet har jag en fryspunkt på -44 grader i kylvätskan på S80in. Det behövs. -41 grader imorse!

/Kalle

Ursäkta för ot men helvetet vad kallt :(

Går ej utanför dörren frivilligt när det är kallare än minus 20!!!
av thewhitecar
Kollade
det var -45 grader

"liten risk för sönderfrysning"

tycker värmen pendlar ngt i cupen -som att man märker när termostaten öppnar/stänger-finns ingen mätare-men det går att köpa en "adapter " och en app så kan man kolla motortempen-men

det borde finnas anledning till varför volvo uteslutit tempmätaren !!
av Rådlös
Det är mycket som har ändrats sedan "dom gamla hederliga bilarna" som 240, 740 och 940.
Jag klev direkt (nästan) från en 245 -92 till en V70 -08. Naturilgtvis provkörde jag lite och hade även kört några andra äldre V70 etc. etc. Men när jag väl hade hunnit sätta mig in i bilen och dess funktioner, så var det ganska omtumlande.
I 245 var det en instruktionsbok på ungefär 100 sidor. Den var så utförligt skriven att man näst intill hade kunnat använda den som verkstadshandbok om man bara hade lite händighet och förkunskaper.
Instruktionsboken för V70 är på över 280 sidor, men det står inte många ord om vad som finns i motorrummet.
Ett annat exempel. I 245 fanns det ett tjugotal säkringar och förteckning till vart dom var kopplade. I V70 finns det plats för 124 säkringar. Alla är inte anslutna beroende på vilken bilmodell man har. Men merparten är aktiva.

Så dina funderingar är nog något som ligger i tiden. Det som är viktigt att veta visas på meddelandeskärmen. Det andra, visas först när det håller på att "gå över styr". Alltså som varningsmeddelanden.
Men visst, du kan köpa en adapter och koppla in på OBD2-uttaget, och läsa av en massa överflödig information antingen i din Smartphone eller Android m.fl eller i din GPS, om du har någon sådan. Sedan skall man vara medveten om att även om man tycker att det är mycket information som man kan få genom telefon, så skall man veta att det är bara "Hobbyavdelningen för glada amatörer" jämfört med det en auktoriserad Volvoverkstad kan läsa ut om din bil.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]