NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pete
Min svåger vill ha en rolig Volvo!

Valet står mellan en lätt begagnad S40 eller S60, vad säger ni?

Bäst väghållning?

Bättre kvalitet i en S60?

2,5T eller T5 ? Om en 2,4i i vilken bil?

m v h
/Peter
Användarvisningsbild
av G-kraft
Alltså om du syftar på den äldre versionen av en s40 så är det ett RAKT NEJ !!! ingen kvalite och ingen rolig bil att köra, tror det va nån asiatiskt bilmärke som fick konstruera bilen.....har en del nackdelar...men billig att äga...!! min åsikt....

Gällande s60 så har du raka motsatsen, mycket körglädje, bra köregenskaper, säker bil och rolig tycker jag...ägde själv en s60 och tyckte om den mycket men jag tröttnade efter ett tag...sådan är jag :wink: ska det vara en s60 så välj 2,5T , tycker det räcker för en sådan bil....

Finns vissa saker som man ska kolla på s60 innan köp, men jag tycker defentivt att man ska satsa på en s60 än en s40 äldre versionen....eller om du syftar på den nya s40n, så är det också ett nej.....mycket dålig andra hands värde samt köregenskaperna är inte det bästa...läs lite runt i forumet...eller gå ut och prova båda bilarna så får du koll på vad som känns bäst ...
Användarvisningsbild
av Loner
Jag tycker du skall kika på S60, för nya och gamla s40 håller inte samma kvalitet

/L
Användarvisningsbild
av gripen
Allt beror på om du/han vill ha för storlek på bilen. Vill du ha en mindre S60 så köp en S40(N) och vill du ha en större S40 så köp en S60. :-)

Nån kvalitetsskillnad mellan bilarna finns inte. Det är rent nys - och jag har ägt båda. Nedanstående länk googlade jag fram nyss. Den är gammal nu men jag skriver ännnu under på det mesta i den.

http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/po ... nderType=1

Med nya S40 är det bara storleken som skiljer mellan S40/60. Och jag kan då säga att jag inte ångrat nerbytet (i storlek) till min nuv. S40 Business 2005:a.
Användarvisningsbild
av Loner
gripen skrev:Nån kvalitetsskillnad mellan bilarna finns inte. Det är rent nys - och jag har ägt båda.
S40 känns inte för mina sinnen lika påkostad som S60, den jag körde runt i kändes väldigt billig och plastig.

/L
Användarvisningsbild
av gripen
Ja, smaken är ju som baken - som sagt. :-) Det är iaf inte min erfarenhet. Jag märker inte den minsta skillnad och den lilla som finns är snarast till min nuvarandes fördel - som sig bör tycker jag då den är nyare... :-)

Men jag tvivlar som sagt på att inredning och allmän byggkvalutta skulle skilja så mycket mellan två bilar som befinner sig så nära varann i modellstegen. Det är mer troligt att det mesta innanför skalet är identiskt på två så lika bilar.

Nåja, nu har iaf trådskaparen fått lite andra perspektiv på S40/60-valet. :)
Köp en 60 om du vill ha en större bil, men inte för att du tror att du får en bättre. Iaf inte om bättre definieras bättre kvalitet eller så...
av Daggis2
Svågern ville ju ha en ROLIG volvo.

Då är väl valet lätt, "nya" V40 är betydligt roligare att köra än en gubb-bil som S60.

Läs biltidningarnas tester om S40 och även V50 när de kom. Alla lovordade väghållningen och körglädjen.
Användarvisningsbild
av gripen
Ja, jag håller med. Jag märker som sagt ingen skillnad alls på den generella kvaliteten eller så, men nog fasen är min S40 roligare att köra alltid... :-)

Min rekommendation är tveklöst S40/V50 framför s60.
av Christian_m
Har också ägt båda (har iofs en V50 men skitsamma) och det är väl en smaksak vilken man föredrar. S60 känns mer ombonad och något mer rejäl men körglädjen är klart bättre i S40N/V50 medan S60'n känns mer som ett val för den som prioriterar komfort högre. Utrymmesmässigt skiljer i stort sett ingenting mellan min V50 och S60'n jag hade tidigare men jag kan tänka mig att skillnaden märks mer i jämförelsen mellan S40N och S60.

Som någon skrivit redan, provkör båda bilarna, skillnaden är så stor i körupplevelse och komfort att du ganska snabbt får klart för dig vilken som passar dig bäst. Tror dock inte att du blir missnöjd oavsett vilket val du gör. Klarar du dig med 170 Hk i S60'n klarar du dig definitivt med 140 i S40N p.g.a. vikskillnaden, men nu är du ju ute efter begagnat och då hade jag nog siktat in mig på en turbomotor eftersom skillnaden i pris och förbrukning är försumbar sett till vilken skillnad i upplevelse det är.
Användarvisningsbild
av G-kraft
till gripen: och jag citerar:

( Men jag tvivlar som sagt på att inredning och allmän byggkvalutta skulle skilja så mycket mellan två bilar som befinner sig så nära varann i modellstegen. Det är mer troligt att det mesta innanför skalet är identiskt på två så lika bilar ).

Citat från dn.motor.se ( Ljudisoleringen är förstklassig )

Skämtar ni med mig eller ?!

Det är en stor skillnad för mig , en s40n och s60, har kört båda bilarna, i olika motorer....s40n är en bil som inte är alls skön att köra...dålig isolering, dåliga egenskaper och väldigt billig inredning...och låt mig inte nämna andra hands värdet...

på s60 är det mer satsning och det känns mer bil än s40n är !!!!!!! samt s60 är f-n ingen gubbar bil, däremot den äldre s80 är, enligt mig...det som är det fina och bra med s60 är att man kan göra om den till sport, eller en vanlig familje bil....s40n, ser så ful och dåligt ut på utsidan, smal och hög....ful konstruktion.....

s60 och s40n är inte alls lika ,,om du tar en s40n, årsm.05 och jämför med en s60 årsm.05 så ser du vilken bil som har kvalitet och är bättre....
som sagt din smak måste vara som din bak... :lol:

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]

Om båda har samma Volt område och pol&[…]

Högt oljud ej från motor

Är det inte ett hjullager som Erik Å ti[…]

Ja du hade ju inga felkoder på 5v signalen s[…]