Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Nu har jag varit ute oct tittat på en 940 -94:a utan AC. Där går vattnet från motorn in i slangen som sitter under insugningsröret in i torpedväggen i det undre "hålet" och in i det nedre anslutningen på elementet. Den övre slangen på elementet går via kranen ut genom torpedväggen i det övre "hålet" och tillbaka till motorn genom röret som löper under grenröret till vattenpumpen. Det är precis så som jag vill ha det. men när jag tittade på min bil så är det inte så. Jag får kolla mer på det när det blir bättre väder. Jag har värme men jag använder motor och kupevärmare och kör bara kortare sträckor så jag vet inte hur bra värmen är. Även solen har ju fläckar....

Mvh
Lennart
Såg att du hade ringt Volvo. Stämmer det som dom sa så sitter det rätt i min bil i alla fall då. Men då sitter det fel (kranen i det övre "hålet") på den 940 jag var ute och tittade på. Det är kanske fler än solen som har fläckar då. Huvudsaken är ju i alla fall att vattnet ska in i den nedre och ut i den övre anslutningen på elementet. På äldre Volvo (B18 - B20) som jag jobbade mycket med (förr i tiden) är jag i alla fall "nästan 100" på att kranen sitter på utgående vatten (som i 940:ian på parkeringen)

Mvh
Lennart
Nu börjar jag bli väldigt intresserad av detta problem.
Jag har för mig att "dom gamle" sade om dom andre "gamle" (amazon och 140 modeller) att du aldrig kan "strypa" inloppet, för då blir det luft i systemet. Ska minsann se om jag kan kolla på någon mer (740, 940) innan jag släpper detta. Volvo borde ju i och för sig veta. Det är nästan 30 år sedan jag slutade som bil.mek så det är nog tillåtet att komma ihåg fel ibland, men envisheten att lösa problem har jag kvar.

Mvh
Lennart
av umekille
kolla så du vet att spjället fungerar 100%...då man har max på det kommer
det lite mindre luft men den är hetare...öppnar man litegrann kommer mer
luft och den är varm men inte het...kolla så ditt spjäll inte har skjutsat efter där vajerhöljet
sitter så den inte går i ändläget.
av umekille
man kan rengöra ett kylsystem med vatten och maskindiskmedel (varmköres)
1-2 tabletter men det måste spolas ur flera ggr då diskmedlet innehåller
lut som fräter på aluminium.
av umekille
ser ut som en batterilucka till någon batteridriven makapär.
kom på du kan koppla in en vattenslang istället för värmeslangen vid kranen
i motorrummet o lossa den andra och ge paketet en genomspolning så ser du om
det rinner okey genom det.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]