Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
Kylfläkten startar direkt vid start och går en bra stun efter att jag stängt av motorn skall den göra det när det är kallt ute?,bilen har stått i 2 månader men startarts varje vecka och men nu fick jag det här problemet :( .Vad kan det vara?Bilen är en 850 glt-97.
Användarvisningsbild
av Vojje
Kan vara temp.givaren i termostathuset. En säkerhetsåtgärd i fall den är sönder. Antar att instrumentet inte visar att motorn blir varmare.
av volvofantast
Den vissar normal temp onormalt fort men men nål går inte högre upp,bytte termostat(volvo orginal) i sommras,om det är tempgivaren räcker det med att byta till en ny termostat igen?
av volvofantast
Nu har läst lite här på forumet och om jag fattat det rätt så är tempgivaren separat del som sitter vid termostaten?
Om det är fel på tempgivaren kan den göra så att motorelektroniklampan tänds eller är det något annat fel?
Användarvisningsbild
av js1
Givaren sitter under termostaten. Du kan ju lossa kabeln och mäta resistansen i givaren.
0°C=7300ohm
20°C=2800ohm
40°C=1200ohm
80°C=300ohm
100°C=150ohm

Givaren ger felkod om den är helt sluten (0ohm)eller öppen (oändligt motstånd) inte bara för att den "mäter fel".
Mät med kall resp varmkörd motor och kolla om värdet från din givare ligger i rimligt intervall enl tabellen.
av *pettson*
Startar fläkten direkt så finns det en felkod satt. Börja med att läsa ur den. Det är en fingervisning om vad styrdonet anser sej ha otalt med.
av Tjonge76
När jag hade glömt att plugga in kablen till tempgivaren vid ett motorarbete, tändes motorlampampan. Borde den inte göra det vi alla fel där värdena går "out of range"? Tänkte närmast på att ett fel på givaren där kylfläkten startan som en säkerhetsåtgärd samt att man inte ser förändrat värde på mätaren, borde vara ett "out of range" fel och även tända motorlampan.

Bara en tanke jag hade vilket gör att man borde kika närmre på reläet.
DennisCA's Volvo 850 -97

Har du lyft på mattorna på förars[…]

Går det inte att skruva mer på juster […]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]

Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]