Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min 744 GLE -88 har följande krux:

Tempmätaren hoppar, ibland är den död, misstänker trasig kombinationsenhet, men kan det vara givaren? kan man mäta upp givaren?

-----------------------------------------------------------------------------------

Bilen är lite högtänd, tomgången ligger på strax över 1000 rpm. Borde ligga runt 850 rpm. Kan det vara tomgången eller tändningen som måste justeras eller kanske tjuvluft?

-----------------------------------------------------------------------------------

Jag undrar över kamremmen. Kan en B230 E rasa vid kamremsbrott?
Jag är nämligen osäker remmens senaste bytesdatum.

Nu till det stora problemet, bilen skakar kraftigt vid inbromsning.
Bilen har stått still två månader under vintern. Kan detta leda till skakningar? Skakningarna känns nästan inte alls i hastigheter under 70 kmh. Men i 90-100 skakar hela bilen.

I tron att det var skeva skivor fram så är skivor samt ok fram bytta.
Det jag kan tänka mig nu är att skivorna bak är skeva eller rostiga.
Oken bak är rostiga och kolvarna går lite trögt.

Kan det vara något med framvagnen?

Stort tack på förhand till alla svar!

Mattias
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tempgivaren till instrumentet är den främre under insuget, med runda stift i kontakten. Glapp där, i kablarna på vägen in eller i instrumentet. Har inga siffror här, men den ska ligga på några hundra till några tusen Ohm, varm motor = lägre motstånd.

Tomgångsskruven sitter vid gasspjället, en svart plastskruv. Men kolla tjuvluft, vanligt på E-motorer.

Byt rem.

Det brukar bli en rostfläck på skivan där beläggen varit om bilen står ett tag. Det kan gå att bromsa bort om det inte är för illa, annars blir det byte eller svarvning.
Bromsa hårt några gånger, men kör lite imellan så skivorna får kallna.
av Captain Howdy
temp.givare resistans i ohm.

60 Grader C=560
90 " = 206
100 " = 153

Angående skakningarna.
Är det när du bromsar det skakar?

Annars kan det vara obalans i hjulen.
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pr[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]