Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr M
Hej ! Någon som vet vad det kostar att byta hjullager bak på en V70 Awd-01 ?
Användarvisningsbild
av CarMan
beror väll på vart su ska göra det!
som vi sakt i femtiellva andra trådar så varierar priserna kraftigt, mellan olika volvoverkstäder, så det smartaste är ju att ringa till verkstäderna istället för att skriva på forumet om man undrar över priser!
av JBR
Volvo + hjullager = skämt!

Har en XC90 som fick byta ett hjullager bak efter 600mil, garanti förstås. Men det andra då? Lång snabel på mig.

Efter 6000 mil behövs nu båda bak bytas, ingen garanti först, men tack vare schysst tekniker tar de på sig det ändå när de hör att det hänt innan.

Under sommaren 2006 fick min andra bil XC 70 samma åkomma. Till min glädje, först, fick jag samtidigt från Volvia att drivline garantin skulle förlängas till 10.000 mil. Kanon min har gått 9500mil.
Efter samtal med Volvia var glädjen bytt mot hat-tankar. 2 hjullager = 2 självrisker = hela reparationskostnaden. Kyss Karlsson. Denna sommarens reparationer enbart på denna XC70 överstiger 15.000:-

Ledsen att behöva säga det, men:
Aldrig mer en Volvo! Håller dem inte kan man lika bra ha något roligare att köra, BMW eller Audi eller något annat.
Man köper premiumbil tror man tills man hamnar i reklammationskön med hatten i handen i tron att man skulle få premiumservice. Hahaha.
av Hemgårn
Jag hoppas verkligen att Volvorepresentanter läser inläggen i detta forum.
Senast redigerad av 1 Hemgårn, redigerad totalt 0 gånger.
av nfs
Tja har själv en xc90 04a som gått 14000mil, Bilia bytte bägge lagren bak utan kostnad. Så visst har dom någon sorts förlängd garanti.

NFS... :D
av Frigge
JBR skrev:Volvo + hjullager = skämt!

Har en XC90 som fick byta ett hjullager bak efter 600mil, garanti förstås. Men det andra då? Lång snabel på mig.

Efter 6000 mil behövs nu båda bak bytas, ingen garanti först, men tack vare schysst tekniker tar de på sig det ändå när de hör att det hänt innan.

Under sommaren 2006 fick min andra bil XC 70 samma åkomma. Till min glädje, först, fick jag samtidigt från Volvia att drivline garantin skulle förlängas till 10.000 mil. Kanon min har gått 9500mil.
Efter samtal med Volvia var glädjen bytt mot hat-tankar. 2 hjullager = 2 självrisker = hela reparationskostnaden. Kyss Karlsson. Denna sommarens reparationer enbart på denna XC70 överstiger 15.000:-

Aldrig mer en Volvo! Håller dem inte kan man lika bra ha något roligare att köra, BMW eller Audi eller något annat.
Man köper premiumbil tror man tills man hamnar i reklammationskön med hatten i handen i tron att man skulle få premiumservice. Hahaha.
Vad får dig att tro att dom märkena är bättre ?
Dessutom kostar säkert ett hjullager byte på en BMW
bra mycket mer än på en Volvo
Skillnaden är väl att du är missnöjd på ngt annat forum bara :roll:
Användarvisningsbild
av Rogge-Johansson
Frigge skrev:
JBR skrev:Volvo + hjullager = skämt!

Vad får dig att tro att dom märkena är bättre ?
Dessutom kostar säkert ett hjullager byte på en BMW
bra mycket mer än på en Volvo
Skillnaden är väl att du är missnöjd på ngt annat forum bara :roll:
Jag har en nära polare som jobbar på BMW/mercedes en annan som jobbar på Audi/VW och en 3,dje som jobbar som allbilsmekaniker.

Ingen ska komma och säga till mig att dessa märken är bättre, som killen på Audi verkstan sa till mig för nån månad sen.(han har dessutom jobbat på volvo i 15 år och bytte tille Audimek istället)

Citat
Audi ägare dom är jävlar i mig vana att betala, såna här summor på reparationer såg jag sällan på volvo
slut citat

Dom flesta bilmärken har kvalitetsproblem, tyvärr.
Fast toyota och liknande märken är klart bättre kvalitetsmässigt, kanske en Toyota som nästa bil (fast vem tusan vill ha en japanare, inte jag iaf) :D
av cme
Problemen med hjullager är att man bytte till en ny teknik utvecklad av SKF. Lagren är ihopvalsade/nitade från lagertillverkaren. Volvo har nog bitter ångrat detta. Faktum är att SKF borde pressas lite av vårt svenska folkhem. Med tiden får man säkert ordning på dessa problem på framtida modeller mend dock borde byten vara gratis ända till förväntad livslängd uppnåtts (>20000 mil ?).

Ett av problemen är att produktutvecklare, företagsledare och ekonomer alltid skall rota i fungerande lösningar. Ingenjörerna tenderar också att underskatta problemen. Tiden somåttgåt för utveckling är typiskt kortare än vad vi som kunde förväntaross som livslängd. Alltså, hur har man testat under realistiska förhållanden?

Även jag saknar RTTI. Är det många[…]

Ja, jag stötte på precis samma bekymmer[…]

Bygga ”busbil”

Med begränsad budget så skulle jag i f&[…]

Dosan på andra bilden är en "l&ari[…]