Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RobbanS
Camel skrev:Jag kollade elschemat på V70II MY08 och den har många olika givare beroende på motor och utförande. Men jag hittar ingen oljetempgivare.

Lista på givare:
Spoiler »
Tack för hjälp, fanns en hel del på listan, nån som vet om det finns något alternativ till appen Torque ? tänkte då mest på appar till mobil ( android )
undrar mest pga Torque Pro appen inte enns har hälften av all data som denna lista
Mvh R
Användarvisningsbild
av RobbanS
Slezii skrev:Finns det någon app till Iphone som fungerar med teknikmagasinets ELM ?

Dynolicious is a similar app for the iPhone. Works with a bluetooth OBDII adapter like the PLX/Kiwi type.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
I-phone fungerar såvitt jag vet inte med blåtand men däremmot med wi-fi. Dvs du måste ha tex Kivi-donglen men den är dyr, över 1000kr. Har du Kiwi-donglen så finns appen "REV" som är en av de bättre på marknaden.
av Raymond
Tror heller ikke det finnes oljetempsensor, finnes dog forskjellige varianter av en oljenivå/oljekvalitetssensor. Men du har en "heartbeatsensor", kansje man kan bruke den til å se hvor irriterad man blir i trafiken :-D
av AndS
Du mäter som i de flesta bilar kylvätsketemperaturen, inte oljetemperaturen, då det är med kylvätskan/termostat/fläkt du styr motortemperaturen. Och för det finns det en givare.
Användarvisningsbild
av RobbanS
AndS skrev:Du mäter som i de flesta bilar kylvätsketemperaturen, inte oljetemperaturen, då det är med kylvätskan/termostat/fläkt du styr motortemperaturen. Och för det finns det en givare.

Tackar, då vet man :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Vet inte hur det fungerar i den här D5.an jag har nu, men i en tidigare Volvo jag haft brydde man sig inte om att mäta oljetemperaturen. Istället styrde man den, genom att ha en termostatkontrollerad ventil som öppnade för cirkulation genom oljekylaren när temperaturen blev för hög. På så sätt visste man att oljetemperaturen inte steg hejdlöst. Så länge termostaten fungerar, förstås...
Användarvisningsbild
av gooose
Någon som har koll på vad liknande App till Ifånen heter ? Hittat ett par men att få detta och fungera det lyckas inte jag med Men det är nog inte fel på app eller grejjer det är nog mer troligt att det är användar fel

Så är det någon som fått detta att fungera med denna läsare från Teknik magasinet ???

//Goose
av Hakan975
gooose skrev:Någon som har koll på vad liknande App till Ifånen heter ? Hittat ett par men att få detta och fungera det lyckas inte jag med Men det är nog inte fel på app eller grejjer det är nog mer troligt att det är användar fel

Så är det någon som fått detta att fungera med denna läsare från Teknik magasinet ???

//Goose
Teknikmagasinet säljer den här:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... %f6r%20bil&
Den fungerar med Bluetooth och Android (Samsung, HTC mlf.) men inte med Iphone eftersom bluetooth'en i den inte har rätt 'stack' eller vad det nu heter. (Apple vill ha licenspengar för att apparater ska kunna prata med Iphone/Ipad har jag fått förklarat, vet inte om det stämmer).
Du får leta en dongle som har wifi eller rätt bluetooth. Eller byta telefon.

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]