Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:
MartinS skrev:
Guligan skrev:Bättre benutrymme för buset i en 70...?
Enligt volvos specifikationer är benutrymmet bak i xc70 880mm och 924mm i xc60. Alltså har buset 4,4cm bättre benutrymme bak i en xc60, kanske skall de inte få åka så ståndsmässigt? :-)

/Martin
Visserligen har ju V70 ett klart trångt baksäte på längden för bilens storlek, men är verkligen XC60 så mycket större? Hur är specen fram? Med lång justermån fram får man ju automatiskt dåligt utrymme bak, åtminstone med vissa mätmetoder.
/PH
Xc70 har två cm mer benutrymme fram, så totalt har xc60 2,5cm mer benutrymme för passagerarna antar jag man kan säga?

/Martin
perhall skrev:Visserligen har ju V70 ett klart trångt baksäte på längden för bilens storlek, men är verkligen XC60 så mycket större? Hur är specen fram?
Skillnaden i måtten mellan XC60 och XC70 varierar både upp och ner:
(Klicka för större bild)
Bild
Om benutrymme vore en faktor skulle polisen snarare köra Skoda Superb.

Jag vill formulera om frågan - varför skulle polisen köra XC60 överhuvudtaget? Förstår inte heller XC70, känns som att V70 AWD är ett bättre val på alla fronter. Polisen kör extremt sällan i skogen så de extra 3cm markfrigång eller vad det kan handla om borde ha minimal betydelse. Sen återstår ju bara nackdelar.
andreas_lofgren skrev:Förstår inte heller XC70, känns som att V70 AWD är ett bättre val på alla fronter. Polisen kör extremt sällan i skogen så de extra 3cm markfrigång eller vad det kan handla om borde ha minimal betydelse. Sen återstår ju bara nackdelar.
Den mera "oömma" XC70 behövs när man skall ta hand om olydiga Audi'sar:

Bild

http://www.fotosidan.se/cldoc/joen-jarl ... a-bild.htm
andreas_lofgren skrev:Om benutrymme vore en faktor skulle polisen snarare köra Skoda Superb.

Jag vill formulera om frågan - varför skulle polisen köra XC60 överhuvudtaget? Förstår inte heller XC70, känns som att V70 AWD är ett bättre val på alla fronter. Polisen kör extremt sällan i skogen så de extra 3cm markfrigång eller vad det kan handla om borde ha minimal betydelse. Sen återstår ju bara nackdelar.
Jag håller med dig, XC70 känns ju spontant som ett bättre val. Jag tror dock de kan ha nytta av XC70 i förhållande till V70. Skogskörning är nog inte så vanligt men att ta sig över refuger och trottoarer så snabbt och smidigt som möjligt och annat hör nog till vardagen, där är ju en XC70 att föredra framför en V70. XC70 är nog en bra kompromiss mellan V70 och XC60/90 skulle jag vilja säga.

/Martin
Det faktum att polisens XC70 är utrustade med tillbehöret skyddsplåt under motor och växellåda pekar väl rätt klart på hur de bilarna används. Jag har bara sett en sån polis-XC70 undertill, och där syntes det tydligt att den plåten fått ta emot åtminstone en smäll.
av Maccie
Och för övrigt har väl XC70 snarare 6 cm högre markfrigång än V70 och inte 3 cm?
Det exaka antalet centimetrar var inte riktigt min poäng utan mera att det ändå inte handlar om några terrängegenskaper. Vilket också illustreras av att när det verkligen gäller så köper polisen in annat:

Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Gjorde precis som du skrev. Sen monterade jag sp&a[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Är i valet och kvalet att byta till min tredj[…]

Missljud -22 V60 T6