Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hotrod77
Varför undrar ni nog!
Får möjlighet att köpa en V70 bi-fuel till ett sjukt bra pris, men det finns ingen möjlighet att tanka där jag bor och än mindre om jag flyttar hem till Norrland igen, tanken rymmer bara 30 liter bensin och bilen måste kunna köras på gas vid besiktning.

Så någon som vet vad som krävs för att få den registrerad som en vanlig bensinare?
Törs man själv skruva bort gastankarna?
En 70l tank finns på skroten för 1500kr och borde vara bolt on.

Tankar, tips och idéer.
av hotrod77
Eftersom det går att bygga om en helbilsgodkänd bil till gasdrift, borde det inte då gå att montera bort gassystemet också?
Kanske behövs det en enkel registrering hos bilprovningen eller blir ingreppet för stort, enkel registrering görs ju vid tex demontering av dubbelkomando.
Användarvisningsbild
av gooose
Vad jag vet på äldre Gasbilar så har detta inte vart möjligt men det händer alltid saker inom byråkratin så kolla med bilprovningen dom borde kunna ge dig svar i denna fråga

//Goose
av hotrod77
Snackat med teknisksupport på bilprovningen och det är inget problem om jag har papper på att bilen är avgascertifierad med bensindrift, så frågan är om den är det eller om den ligger som certifierad som ett miljöfordon eller som ett fordon som är certifierad med 2 bränslen?

Papper från volvo är väl bara att drömma om eller?
av hotrod77
Ingen av er där ute som gjord något liknande eller vet om det är möjligt?

Funderar på varför man måste ha papper från Volvo när bilen är laglig att köra på endast bensin.

Måste nog ringa och diskutera med bilprovningen igen.
av hotrod77
Har då pratat med bilprovningen tekniska igen och enligt dom ska det vara en regbesiktning som ska göras, kravet för att bilen ska bli godkänd är att all gasutrustning ska bort och att ledningar ska pluggas.
Problemet med avgascertifiering är således inget problem längre eftersom bilen är byggd för att gå på endera gas eller bensin och den är därför certifierad för båda typer.

Vanlig regbesiktning för ombyggt fordon ligger på 940 kr sedan tillkommer vägning på 300-500kr beroende på om stationen har våg eller inte.

Nu är det bara att kolla med stationen så man har grönt ljus även där, när det är klart så kanske man blir förhoppningsvis lycklig ägare till en Volvo igen.
Användarvisningsbild
av hollan
tänk bara på att du har ett helt annat golv i gasbilen i bagaget så du lär nog stöta på lite patrull där avgassystemet skiljer med och tanken frågan är om bensinar tank ens passar pga det ombyggda golvet
av hotrod77
Pratade med gubben som gör registreringbesiktningen idag och han vill ha dokumentation på att alla gasdelar är borta :evil: det räcker inte med att man bara plockat bort allt! Han föreslog att jag lämnar bilen till Volvo! Så där gick idén i stöpet eftersom kostnaden blir för hög.
Användarvisningsbild
av gurrish
Annars kan du låta den vara som den är och köra med en extra dunk i bagaget. Så gör jag när jag ska ut på semester och vet att det inte finns gas att tanka.

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]