Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av sarren
Camel skrev:
sarren skrev:Jag skulle vilja se vad som blev kvar av en vanlig plåtnicklas bil som krachade i 200 km på samma sätt som shumacher 1999.
http://www.youtube.com/watch?v=vFYHovJEUBg

Är nog därför man inte ska leka F1 i plåtbilar.
Startar man ett taxibolag med LADA, måste man ställa extremt höga krav på sina förare, som måste få kompletterande utbildning.
Användarvisningsbild
av Camel
sarren skrev:Är nog därför man inte ska leka F1 i plåtbilar.
Ja, leka F1 med vanliga bilar är inget man ska syssla med om man är rädd om livet. En relativt modern bil i lilla mellanklassen som Ford Focus blir intryckt till B-stolpen vid krock i 200 km/h vinkelrätt mot ett betongfundament där hela frontens yta är träffyta. Intryckningen motsvarar en retardationssträcka på ca 3 m (dock inte för hela massan) och det innebär en retardation om drygt 500 g i den bakre delen av bilen om man förutsätter att retardationen sker linjärt till stopp. I verkligheten är förloppet olinjärt med ett flertal kortvariga krockpulser som överstiger detta värde. Det blir hypotetiskt att jämföra olika bilar (tunga, lätta, moderna, omoderna) i farter med denna kinetiska energi. Men i lägre farter blir resonemanget om lätta och tunga bilar intressant. Krocktester av moderna bilar utförs löpande och filmer finns på nätet. Att utvärdera dessa som lekman är dock inte helt enkelt då skaderisken av g-krafter är svåra att se på filmerna. Men de mäts och ingår i bedömningen av krocktestet.

Hur som helst är bilar olika, här är två exempel i 120 km/h:

http://www.youtube.com/watch?v=ByAU36jS ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=IYwUrIi5 ... re=related

Överlevnadschansen m.a.p. g-krafter kan kanske vara störst i den senare bilen som skrynklas mest. Men det förutsätter att man inte trycks ihop fysiskt. Den enda del av bilen som uppfyller detta villkor är bagageutrymmet...
av sarren
I just detta fall skulle jag föredra att sitta i bagageutrymmet i den bil som sakna skyddsbur i 120 km i timmen.
De därför man blinkar med blinkersar på autobahn när det är på väg att bli kö, om någon kommer bakifrån i 200 km/t, är fartblind dessutom.
Det där med att låta en bil släpa runt på extra deformationszoner får förhoppningsvis betraktas som en tillfällig lösning, tills man kommer på vettigare sätt att öka säkerheten.
Bättre vägar, mm.
Sen är det inte vettigt att åka i 30 km/t i stan med en bil som är avsedd för 90 km/t som optimal hastighet.
Och dessutom släpa runt med många hundra kilo extra i form av deformationszon som är avsedd för 60 km/t.
En bil som har 30 som optimal hastighet i städerna är däremot vettigt.
Får helt enkelt skaffa olika bilar för olika ändamål, går inte att ha en som klarar allt.
av sarren
Fluffen skrev:Kom att tänka på det här klippet, det är hysteriskt roligt. :mrgreen:

[youtube]7ruZHnsq4yE[/youtube]

Hysteriskt roligt att två stora bilar är elaka mot en liten?
Användarvisningsbild
av Fluffen
sarren skrev: Hysteriskt roligt att två stora bilar är elaka mot en liten?
Rätt svarat, precis så är det! :-)-)
Knata till ICA nu och köp lite aluminiumfolie... :roll:
av sarren
Kom att tänka på att, om man ska köpa en ny bil, kan man ju be att få den lackad precis som dom lackar den vid krocktest.
Då skulle man liksom åka runt och påminna folk hur farligt det är i trafiken, samtidigt som man har skrivet MAX 35 mph = safe, på sidorna.
Och på så sätt hela tiden vara medveten om verkligheten i stället för att försöka förtränga den på olika sätt.
Ser inte varför jag skulle behöva köpa folie till en foliehatt. Det är inte direkt så att jag tycker synd om LADAn som blir sönderdragen av dom två stora bilarna, så att jag skulle ha några känslor till eller för ett bilmärke, det är nog mer så att jag värdesätter idén som LADA lägger fram.
Nu erbjuder dom ju att byta ut den gamla 2107 mot en ny bil med modern design.

För samma pris dessutom, ynka 50.000 kr, med krockkudde, utan servo och annat onödigt tjafs, DET, gillar jag skarpt.
Samtidigt som jag väntar mig att volvo erbjuder både microvågsungn och inbyggd toalett i sin nästa modell, med pris upp emot miljonen på bilen.
Det som fått fart på utveklingen är ju främst bensinpriserna, och inget fel i det.
Det som är tråkigt är ju att inte ha reservdelar till en gammal bil.

2107 kommer som jag förstått efter 2 år att ta upp produktionen i tjetjenien, :lol:
I fall dom skulle försöka några trix med den nya modellen, som påtvingad service, reservdelsterrorism och liknande, kan jag tänka mig.
Användarvisningsbild
av Camel
sarren skrev:I just detta fall skulle jag föredra att sitta i bagageutrymmet i den bil som sakna skyddsbur i 120 km i timmen.
Jag också, men jag slipper ändå helst sitta i någon av bilarna. :wink:
sarren skrev:De därför man blinkar med blinkersar på autobahn när det är på väg att bli kö, om någon kommer bakifrån i 200 km/t, är fartblind dessutom.
Jo, så måste det naturligtvis vara. :-)-) Frågan är bara vem i familjen som brukar få förmånen att sitta i bagageutrymmet. :roll: Kanske husdjuren... :wink:
Användarvisningsbild
av Camel
Gammal äldre stor bil eller nyare mindre bil?
Ja, det beror på (om man nu inte ska sitta i bagageutrymmet :wink:)
Var ska man sitta i om man väljer mellan en gammal bil med krockkudde (Volvo 945) och en relativt ny småbil Toyota Yaris -08 som krockar?
Mitt svar är om man är förare så väljer man Toyotan. Om man är baksätespassagerare så blir påkänningarna mindre i Volvon. Men det är garanterat inte roligt i någon av bilarna.

Nyare stor eller nyare mindre bil?
Om man krockar en V70II mot en Toyota Yaris så väljer man sannolikt Volvon, även som förare.

Den mixade fordonsparken med olika tunga fordon skapar problem rent säkerhetsmässigt.

Stor mot liten bil - skydd på andras bekostnad
http://www.folksam.se/testergodarad/sak ... ar/1.75042

Stor bil ger falsk trygghet
http://www.folksam.se/testergodarad/sak ... ar/1.75041
av sarren
Ja, det där bekräftar ju bara vad som sagts, konstigt att moderatorn låste den andra tråden om taxi och förvisa mig till LADAforumet som ingen varit inne på fler år.

Hur som helst hitta jag info om den "nya" LADAn.
http://www.lada-forum.ru/index.php?show ... 334&st=120

Enligt dom här bilderna är motorn öppen och oinplastad, man kommer åt lätt själv utan hjälp utifrån. :-)-)
Härliga bilder tycker jag, en liten "trollmotor" i en ny bil, det var gott att se.
Om det ska finnas något att klaga på, skulle det vara att man inte även har en motor på 12-1300 cc.
2101 tror jag hade en på 1100 och 1300cc. Och det var på den tiden då kolvarna vägde en del.
I dag tror jag man skulle klara sig på 600-700 cc, lägg till en turbo så är det inga problem.

Det där med att åka säkert på andras bekostnad, gäller ju bara om man har en disel.
Blir jag tvungen att köra volvo, kan jag lika gärna gå till sjukhuset och be dom lägga mig i kuvös.
Även om man måste betala för att inte köra volvo, är det ett val man har, och ett val är ju bättre än inget val.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]