Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vevhusventilationen är det inte. Jag rengjorde den för någon månad eller två sen.

Tänkte aldrig på att kolla hur det låter när jag gasar. Ska kolla det, tack för tipset! Ska även se om jag kan lokalisera ljudet närmre, men jag tyckte nog tyvärr det kom lite längre bak ifrån än fläkten. Kan ju hoppas det bara är spridarna som tickar, men jag är ju lite orolig att det är ventillyftarna. Bilen har gått 25000 mil.
av *pettson*
tlundberg skrev:Kollade till bilen efter drygt två timmar. Testade att starta den - inga problem, startade med en gång! Gasade lite samtidigt som jag kollade på slangen från intercoolern. Inga tendenser till att bli platt. Perfekt! Så nu har jag varit ute och gymnastiserat turbon i ca en timme. Lite svårt att få fäste i snöblasket, men det gick väl hyfsat ändå :)

Men helt 100 är det inte än. Det läcker fortfarande grymma mängder luft någonstans vid turbon. Det sitter ett långt rör tvärs över hela motorn under insuget, som sen viker runt motorn på förarsidan och går in i ett ormbo av rör/slangar bak vid turbon. Där låter det som att det läcker luft. Jag hör inte om det läcker in i rören eller ut ur rören...

Och sen tycker jag att motorn tickar alldeles för mycket. Låter som det kommer från någonstans mellan gasrullen och vänstra delen av toppen.

Tack för tipset om att tina intercoolern pettson! Grymt uppskattat! :D
Ja det är lite mystiska rör där.
Men du säger att du fixat vevhusventilationen så då har du ju haft dessa mystiska rör loss och antingen rengjort eller bytt ut dom samtidigt som du rengjorde nippeln i luftanslutningen på turbon.
För det är vevhusventilationsröret du pratar om. Dom brukar inte allt för sällan gå av när man låter bli att byta ut dom, dom blir skörare än glas. Resultatet är rejält med tjuvluft för motorn och vevhusventilation som luktar.
En liten slang ansluter på samma ventil på inloppet till turbon. Dom andra tunna slangarna sköter om turbons funktion.
Jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut där bak, och jag hittar ingen bra bild på nätet. Men från vevhusventilationen gick det ett rör och en tunn slang dragna i samma gummiskydd bak till turbon ungefär. Detta byttes till ett nytt när jag rengjorde vevhusventilationen (som för övrigt var nästan ren, trots att den inte bytts tidigare). Den tunna slangen (är det en vakuumslang?) satt påkopplad med en 90-graders gummiböj bak vid turbon. Den gamla satt bara påträdd, men den nya fick jag inte att sitta kvar på egen hand, utan fick klämma fast den med en slangklämma.

Nippeln på turbon rengjorde jag inte. Det missade jag.

Ska ta ett foto så att vi har en bild att diskutera runt. Men är inte hemma förrän på söndag, så det får bli då!

Tack för all hjälp såhär långt!
Bild

Luftljudet verkar komma från området jag har fotat i bilden ovan. Jag vet inte äns om det läcker in eller ut luft. Hur kollar jag det enklast? Testade att spruta startgas i området, men hörde ingen skillnad på motorvarv. Så det är i alla fall inte tjuvluft rätt in i motorn...

Den tunna slangen, är det en vakuumslang? Orginal satt den fast utan slangklämma, men jag fick den inte att sitta kvar utan.

Hur hittar jag enklast luftläckan?
Det verkar definitivt vara den tunna nya slangen som läcker. Om jag böjer lite på den så minskar läckaget. Tycker det känns som att det blåser snarare än suger luft. Vad är slangen till?

Har försökt lokalisera det tickande/knackande ljudet lite närmre, och det är något i toppenregionen. Typ ventillyftare eller spridare eller så. Låter som att ljudet är jämnt fördelat över alla cylindrar. Men det är ju grymt svårt att lokalisera eftersom ljudet sprider sig i metallen. Det låter som att tickandet ökar i takt med motorvarvet. Det är ingen skillnad på om motorn är kall eller varm. Hur högt tickar spridarna? Hur går jag vidare för att hitta precis vad det är som låter?
den tunna slangen går väl till gaveln på insugsröret om jag inte missminner mig? Alltså gaveln mot generatorn.
Det skall då vara undertryck i den tunna slangen vid ventilen då motorn går på tomgång.
Har du haft loss och gjort ren förvärmningsventilen som du visar på bilden, alltså där de bägge slangarna ansluts?
Själv fick jag ta ett tunt borr och med handkraft "borra" mig igenom min ventil pga de kraftiga sotavlagringarna.
Har du kollat att elanslutningen sitter på och ger spänning när motorn går?
Det kan nog stämma att den sitter på gaveln av insuget. Hittade en annan bild på forumet som visar andra änden av slangen

Bild

Nej, jag har inte haft loss någonting där nere, förutom just de här två slangarna. Sitter det en elanslutning på den där ventilen också? Den har jag inte heller kollat...

Kan det här vara relaterat till tickandet/knackandet från toppen? Antar inte det va?

Hej! Jag har ett märkligt problem med min V[…]

Råd vid punktering

Pumpa och kolla trycket efter en halvtimme innan d[…]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]

Nästa elbil från Volvo?

Vi har nu lagt in EX60 i forumet så vi forts[…]