Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av leanatan
#618094
Det är kul det här man får höra olika från alla olika personer. Har läst i instruktions boken att det ska gå i 4,3 l ink filter. men även hört 5,3 och nu 5,4 och 4,5. det verkar vara ett virr varrv av svar :) men vilket märke ska man ha då?? gärna billigt men inte så billigt att man ska byta var 800 mil typ gärna så man kan köra 1200-1500mil åtminstone?
av KajJacob
#618106
leanatan skrev:Det är kul det här man får höra olika från alla olika personer. Har läst i instruktions boken att det ska gå i 4,3 l ink filter. men även hört 5,3 och nu 5,4 och 4,5. det verkar vara ett virr varrv av svar :) men vilket märke ska man ha då?? gärna billigt men inte så billigt att man ska byta var 800 mil typ gärna så man kan köra 1200-1500mil åtminstone?
SWEDOL HELSYNTET SAE 5W-40

4L 275:- inkl. moms

http://www.handla.swedol.se/

Det brukar gå åt 5L vid byte för mig.
Användarvisningsbild
av sweddan
#618117
Du får aldrig ut all olja vid bytet. Är alltid lite kvar. Jag slog i ca 4,5L sist och då är oljan en liten bit under max sträcket på stickan. Jag har också en -99a, men årsmodell -00. En såkallad fas 1,5. Kanske skiljer mellan fas 1 och min, men det är ju istortsett samma motorvolym så att det ska gå i lika mycket olja i en 4-cylindrig 2,0 som i fruns 855 som är en 5-cylindrig på 2,5liter verkar konstigt.

Vilket märke oljan har spelar igen större roll så länge den uppfyller kraven. Själv kör jag med Castrol magnatec 5/40 i min, men har även kört på Shells helsyntet från ica maxi i gamla T4:an utan konstigheter.
Användarvisningsbild
av sweddan
#618431
klacken skrev:Med filterbyte så går det 5,4l och då är oljan vid max på stickan både på en 1,8 -02 och en 2,0-98.Det är storleken på oljetråget som bestämmer oljemängden och inte volymen på motorn. Här finns info http://home-skynet.servehttp.com/jagrul ... fault.html

Jaså? Jag trodde mängden olja bestämdes ur hur många cc motorn var på. Alltid trott det då bilar man har haft har alltid haft mera olja ju större motor.
Kan ju vara så att trågen även är större då. Jag skulle aldrig få i 5,4L i min 2,0T iaf, då skulle oljan hamna långt över max-sträcket. Enligt t ex autoexperten så står det att det går i 4,8L. Sen kan länken du skickade inte stämma. Iaf inte till alla s/v40 då dem med turbo ska ha helsyntet. Det står inte där.

Edit: Kollade nyss i manualen och där står det 5,0L inkl filter. Så att slå i 5,4L verkar idiotiskt.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]