Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av torbjorn_75
sarren skrev:Håller med om det mesta förutom det jag strök under.
Förklara det där med organen för Mikael Shumacher som körde in i tvärstopp med sin formel 1 bil i 200 km/t, som inte väger mycket mer än en fluga.
Bilen klara sig så gott som helt och hållet, tack vare sin lätthet och styrka, som kolfibern ger.
Nej, Schumacher klarade sig tack vare att bilen blev mos.

På följande länk kan du studera vad som händer med en formel 1-bils noskon av kolfiber när man kraschar den i 200 km/h; den pulveriseras:

F1bloggen
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
sarren skrev:Då måste jag upplysa dig om att organen redan är lösa, dom sitter inte fast.
Det stämmer inte. Organen sitter fast.
sarren skrev:Bilen är en projektil.

Om man jämför en kula av plast och en av bly som skjuts i samma hastighet mot en metallplatta.
Klarar sig den kulan av plast mycket bättre än den kulan av bly.
PGA, att kulan av plast är mycket lättare.
Det är inte bilen som skall klara sig oskadd vid en krock, utan de som sitter i den.
Användarvisningsbild
av White
Asså så här är det med organen:
Rätt att dom sitter både fast och ligger löst. Tarmar och strupar sitter givetvis fast i hals, mage, lungor och rö#hål! Annars förutom
dom fästpunkterna ligger dom löst. Organ typ lever, lungor och hjärta sitter även "fast" med blodkärl, annars ligger dom också löst!
Visst kan dom mer eller mindre ligga "inbäddade" i fettvävnad, normalt mycket litet dock!
Givetvis delar dock mellangärdet av mellan dom "rena" organen och mage/tarmpaketet.

På tal om nya bilar... :P
av sarren
Storleken på volvo är för att passa den amerikanska marknaden, att det skulle vara för säkerhetens skull är en myt som volvo levt allt för länge på.
Nu räcker det.
Användarvisningsbild
av White
Fakta:
Stora deformationszoner= Långsam uppbromsning av energin för människokroppen= Bra!
Små deformationssoner= Snabb uppbromsning av energin för människokroppen= Dåligt!

Detta är fakta och fysiska lagar som ingen människa i världen hur mycket den vill kan komma från. Kvittar hur lång diskusionen blir!
av sarren
Jaha Torbjörn 75.
Jag skulle vilja se vad som blev kvar av en vanlig plåtnicklas bil som krachade i 200 km på samma sätt som shumacher 1999.
Och om plastdockorna där i skulle klara sig oskadda tack vare att bilen blev mos.

Det är inte friskt att påstå något sådant, Torbjörn 75.
Förstå att det kan finnas folk som tror på dej, för att dom inte vet bättre, vilket gör dej till mördare om dom skulle
omkomma i trafikolycka för att dom lita på bilen för mycket.
av sarren
White skrev:Fakta:
Stora deformationszoner= Långsam uppbromsning av energin för människokroppen= Bra!
Små deformationssoner= Snabb uppbromsning av energin för människokroppen= Dåligt!

Detta är fakta och fysiska lagar som ingen människa i världen hur mycket den vill kan komma från. Kvittar hur lång diskusionen blir!

Det du säger är ingen lögn, men du väljer att inte lägga fram all fakta.
Har du 500 kilo plåt som trycker på bakifrån vid en krock kommer framänden att bli mer hoptryckt än om du haft 400 kilo plåt som tryckte på bakifrån.
Och då är frågan om vad som är bäst i alla lägen.
Jag håller dock med om att en låååång deformations zon är bra, men fungerar den fint i 30 km/t är inte alls det är så bra att den deformeras för lätt när det går i 70 km/t.
Då ska bilen tvärt om vara mer stum.
av llesrof
Underbart! Detta är fan i mig humor :D Jag älskar när humorn balanserar på gränsen så att man inte förstår om det är en genuin fullblotsidiot man har att göra med eller om det hela bara är otroligt skickligt spelat. Detta är något av det bästa jag sett under alla mina år på olika forum. Jag tackar sarren för oerhört kul läsning, du har bjudit på många leenden och jag delar faktiskt din typ av humor när då låtsas vara seriös i dina diskussioner där många andra blir upprörda. Det skulle vara kul att veta vem du egentligen är :D
Användarvisningsbild
av White
sarren...

Det du skriver är rätt OM du har en stor klump som trycker på frammåt i en samlad punkt. Nu är ju dom flesta bilar uppbyggda som
en bur som fördelar krafterna åt olika håll, så det måste man också ta hänsyn till. Sedan har en större bil mer area plåt som fångar
upp bakomvarande kraft än en liten, det måste man också ta hänsyn till.

Rent generellt om man jämför två bilar i exempelvis en frontalkrock är att den stora bilen vinner, förutsatt att man jämför två bilar
från samma "tidsålder", med samma "uppbyggnad", vilket man måste.

Tar man exempelvis en Volvo 7/900 och smackar den front mot front med en modern V70 skulle jag alla dagar i veckan vilja sitta
i V70. Men ta exempelvis en 7/900 och fronta den med en Toyota Corolla från tidigt -80 tal (vilket 7/900 konstruktionen är ifrån) så
sitter jag hellre alla dagar i veckan i Volvon.
av sarren
Med det resonemanget skulle jag hellre sitta i en T80 trots total avsaknad av deformationszon, både om jag skulle krocka med en V70 eller en betongvägg.

T80 har alltså ingen ram, utan karossen är självbärande.
Senast redigerad av 1 sarren, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]