...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#617950
Jag har det på en C70 MY12. Funkar helt perfekt vad det gäller byte mellan DRL och halvljus. T.ex så fort man kör in med fronten i garaget så tänds halvljuset direkt. Tänds även vid dimma och om det är riktigt dåligt väder (typ kraftigt regn eller liknande).
Användarvisningsbild
av kebabpizza
#617971
White skrev:Jag måste ange ett exempel på vad jag kan finna dåligt med detta med bakljusen...

Hamnade för några dagar sedan bakom en vit bil med släckta bakljus i full snörök! Kan säga att den bilen var INTE lätt att se! :???:
Förmodar att man åker på böter i detta fall, även om man skulle försöka skylla på tekniken... Och 2 släckta bakljus renderar väl i ganska höga sådana?
av PTV
#617979
Mycket egendomligt att en del bilar endast har framljuset tänt utan att man ska behöva vrida på diverse reglage för att få bakljusen tända.
Nog för att man har hört talas om diverse energibesparing i dessa bilsamanhang men det här var ju generalkorkat.

(För övrigt går dagens tankar till Whitney Houston som lämnade in idag 48 år gammal.)Knarket är ett djävla skit.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#618023
Men det är ju inte så helatiden. Det heter Day Running Lights, vilket menas med att när det är ljust ute och bra väder så har man bara LED-lampor i fronten tända, allt annat är nedsläckt. Blir det mörkt eller dåligt väder så tänds halvljus och bakljus automatiskt.

Man har som förare ansvar att se till att det funkar som det ska. Så man kan inte åka med detta på natten och bara påstå att det är fel på systemet, för isåfall kan man aktivera halvljus och bakljus själv.
av llesrof
#618218
Larzan skrev:
White skrev:Haha! Kanske. :-)-)
Nej men, tror mest det är en "modefluga" faktiskt. Något nytt måste dom ju hitta på som skiljer årets från fjorårets modell... :wink:
Fel.
Det är för att spara bränsle och CO.
Spara koloxid..?
Användarvisningsbild
av Guligan
#618219
På nya VW så är det f-n inte ofta man ser tända bakljus... :x
av llesrof
#618221
XC90_Executive skrev:Men det är ju inte så helatiden. Det heter Day Running Lights, vilket menas med att när det är ljust ute och bra väder så har man bara LED-lampor i fronten tända, allt annat är nedsläckt. Blir det mörkt eller dåligt väder så tänds halvljus och bakljus automatiskt.

Man har som förare ansvar att se till att det funkar som det ska. Så man kan inte åka med detta på natten och bara påstå att det är fel på systemet, för isåfall kan man aktivera halvljus och bakljus själv.
Det trista är att många förare är för retarderade för att begripa att aktivera detta när det är dåligt väder och/eller skymning. Jag tycker att det är fel väg att gå att när det ställer som krav på föraren att aktivera en sådan säkerhetsgrej som bakljus, bara för att någon ärthjärna ville plocka billiga poäng bland politiker genom att inbilla en hel värld att detta sparar bränsle och bidrar till att minska växthuseffekten. I synnerhet som att många av dessa bilar utrustas med stora fälgar och breda däck och annat krims-krams. Det borde finnas andra saker att spara in på än säkerhetsfunktioner kan man ju tycka.
Användarvisningsbild
av PaNi
#618281
Har man ljusautomatik som många premiumbilar har är ju detta inget problem. Däremot blir det illa på bilar som VW Polo i kombination med förare som inte inser att de inte syns. Förarna lär vi inte ändra på i första taget, så det är som sagt så urbota idiotkorkat att inte ha dem tända alltid.
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3G-[…]

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]