Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mr 76
Hej

Bakgrund:
Volvo V70 2001 2,4T
Min temeraturmätare på instrumentpanelen har under alla år (7 år) jag ägt bilen visat "rakt upp" (dvs klockan 12).

När ja kör med bilen så går nu temperaturmätaren bara upp till "klocka 11" dvs strecket innan rakt upp. Det kvittar hur länge eller hur hårt jag kör med bilen så blir den inte varmare. Om jag däremot står på tomgång så går den upp till normal temperatur "rakt upp".
Jag bor i södra Sverige så utetemperaturen pendlar mellan 0 och minus 18 grader.

Fråga:
Kollade igår fryspunkten för kylarglykolen. Den visade -47 grader. Det verkar som om jag har lite väl mycket glykol i systemet. Är det skadligt att ha för mycket glykol i systemet? Ska jag hälla ut lite och tillsätta vatten för att komma ner runt -30 grader? Det verkar ju som om bilen kyler för bra?

Tacksam för svar.....
Användarvisningsbild
av Camel
Jag tycker det verkar som termostaten inte fungerar som den ska. Öppnar för tidigt alt. är halvöppen hela tiden.
Användarvisningsbild
av Vojje
Koncentrationen av glykol påverkar inte kylförmågan.
Antagligen termostaten som behöver bytas.
Användarvisningsbild
av lilleman
Min gör likadant.Ska byta termostat imorgon :)

Mvh/Roger :)
Användarvisningsbild
av Kaxe
Hade samma på min, bra temp i 5 år sen sjönk mätaren något, bytte termostat men det blev tyvärr ingen skillnad utan
nålen står fortfarande något lägre på mätaren så det behöver ju inte alls vara termostaten det beror på utan något annat fel, kanske är
fel på den nya termostaten jag köpte ( Volvo original )
Användarvisningsbild
av Vojje
Kaxe skrev:Hade samma på min, bra temp i 5 år sen sjönk mätaren något, bytte termostat men det blev tyvärr ingen skillnad utan
nålen står fortfarande något lägre på mätaren så det behöver ju inte alls vara termostaten det beror på utan något annat fel, kanske är
fel på den nya termostaten jag köpte ( Volvo original )
Det finns ju en temp.givare i huset också. Möjligt att den kan fela på det sättet.
Dessutom ska givarsignalen översättas till instrumentet. Där kan det mycket väl vara mjukvara inblandat. Nyligen gjort 2.0 service?
Användarvisningsbild
av Kaxe
Dessutom ska givarsignalen översättas till instrumentet. Där kan det mycket väl vara mjukvara inblandat. Nyligen gjort 2.0 service?
Service 2.0 har jag inte gjortnyligen men gjorde total can uppdatering ( tror jag det hette ) förra året.
Användarvisningsbild
av Vojje
Kaxe skrev:
Service 2.0 har jag inte gjortnyligen men gjorde total can uppdatering ( tror jag det hette ) förra året.
Kan det finnas ett samband?
Användarvisningsbild
av Kaxe
Uppdateringen var långt tidigare innan tempnålen sjönk.
Användarvisningsbild
av Vojje
Kaxe skrev:Uppdateringen var långt tidigare innan tempnålen sjönk.
Eftersom du har PPC-felkodsläsare kan du väl läsa realtidsvärden från olika givare.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]