Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av holmberg87
#615973
Hej!

Jag har tagit bort dumpventilen på min s40 då det hade kommit ut olja från den och runnit ner på turboaggregatet. Till min förvåning sitter det ingen O-ring som tätar dumpventilen utan det är bara gummimembranet som ligger emot turbon. Ska det vara så?
Jag har kollar på att byta ut org.dumpen men kan inte hitta några återcirkulerande förutom hos Autoteck men den är dyr.. Finns det inte att få tag i orginal?
Men min största fråga är hur har jag fått in olja kring dumpventilen? Det är inte mkt men det var en del kladd.

MVH Björn
av holmberg87
#617699
Verkar som att ingen kan förklara hur fasen jag har fått olja dit. Frågade även på volvo och deras teori var att nån ev slang kunde sitta igen så det blev något baktryck. Så jag har bytt ut dom slangar som skulle kunna vara dåliga och även åtgärdat dumpventilen så nu får jag se om det är tätt lr inte..
Jag tycker iaf det är konstigt då mitt problem är att det luktar bränd olja vissa gånger då bilen står på tomgång och det enda oljekladd jag hittar är det jag nyss beskrivit på dumpventilen. Irriterande som fan!
Användarvisningsbild
av White
#617705
Vet inte hur det är konstruerat på S40, men på 940 går slangen från vevhusventilationen på insugsslangen mellan luftfilter och turbo.
Därigenom kommer alltid lite olja, om än i små mängder. Denna olja kommer sedan in i dumpventilen via turbon.

Nu vet jag inte om så är fallet med din, men på 940 är det som sagt så.
av holmberg87
#617758
Tack för tipset!
Skulle ju förklara varför det har kommit olja dit, men mig veterligen så går det inte in någon sån slang på s40n på insugsslangen, och vevhusventilationen är rengjord och mkt fin.
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.