Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikaoj
Jag har problem med att det vibrerar i ratten.

Jag åkte in på däckia och dom balanserade däcken, Det var ungefär 30gram fel på båda framdäcken.

När balanseringen var avklarad hade jag som trott att problemet skulle vara löst, men så är ej fallet.

nu tycker jag att det vibrerar mer än innan balanseringen. det uppstår i farter över 100km/h

kan det vara fälgen som är skev eller nåt? ser man inte sånt vid en balansering?

tack på förhand.

mvh joakim
av Cox
Troligtvis har dom bara gjort ett dåligt jobb, har själv råkat ut för klåpare, en firma som jag anlitade fick 4 chanser. Men inte fick dom till det inte= pengarna tillbaka, åkte till en annan firma där funkade jobbet killen som balanserade visste vad han höll på med klockrent jobb vid första försöket.
av mikaoj
Cox skrev:Troligtvis har dom bara gjort ett dåligt jobb, har själv råkat ut för klåpare, en firma som jag anlitade fick 4 chanser. Men inte fick dom till det inte= pengarna tillbaka, åkte till en annan firma där funkade jobbet killen som balanserade visste vad han höll på med klockrent jobb vid första försöket.

Får åka dit på måndag igen och få dom balanserade igen.

Jag tycker ändå att det är konstigt att man lyckas få mer obalans i ett däck efter balansering än det var innan.
av Columbus
Jodå visst finns det klåpare. Jag hade samma problem med min. Gick inte att balansera hjulen...anledningen var i mitt fall de fabriksmonterade trycksensorerna i fälgen. När vi tog bort dessa så var problemet löst.
Användarvisningsbild
av Vojje
Cox skrev:Troligtvis har dom bara gjort ett dåligt jobb, har själv råkat ut för klåpare, en firma som jag anlitade fick 4 chanser. Men inte fick dom till det inte= pengarna tillbaka, åkte till en annan firma...
Klåpare är kanske att ta i. Även däckkillar har väl känslor. Problemet var troligtvis att balanseringsmaskinen inte var korrekt kalibrerad.
Användarvisningsbild
av onkeltompa
Snö och is i fälgen kan ställa till det, även för en däckkille med känslor. :wink:

Tom
Användarvisningsbild
av Vojje
onkeltompa skrev:Snö och is i fälgen kan ställa till det, även för en däckkille med känslor. :wink:

Tom
:lol:

Allra bäst blir det när däcken balanseras på bilen. Men det är kanske det som åsyftas.
av mikaoj
onkeltompa skrev:Snö och is i fälgen kan ställa till det, även för en däckkille med känslor. :wink:

Tom
fälgarna rengjordes innan balansering i en rengöringsmaskin :) . och jag såg när balanseringsmaskinen visade OK resultat.

Så man förutsätter ju att däcken ska vara bra efter det, men det verkar inte alltid vara som man tror.
av irie
Behöver inte vara balanseringsvikterna som är för få eller felplacerade och därmed orsakar obalans, kan även vara däcket som är orunt vilket är svårare att upptäcka när man balanserar i maskin.
För att upptäcka detta så måste man kolla slaget från centrum ut till däckets slitbana, allt över 1mm kan ge vibrationer. Oftast räcker det att tömma luften, rotera däcket på fälgen och fylla luft på nytt.
av mikaoj
irie skrev:Behöver inte vara balanseringsvikterna som är för få eller felplacerade och därmed orsakar obalans, kan även vara däcket som är orunt vilket är svårare att upptäcka när man balanserar i maskin.
För att upptäcka detta så måste man kolla slaget från centrum ut till däckets slitbana, allt över 1mm kan ge vibrationer. Oftast räcker det att tömma luften, rotera däcket på fälgen och fylla luft på nytt.

Det var ju också ett sätt att se på det hela. jag ska testa skifta fram och bakdäck till att börja med och se om vibrationerna försvinner.

annars får jag åka till däckfirman och se om dom har nån bra lösning

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]