ystad skrev:Jag har kopplat på originalkablar och inte något extra relä och detta har funkat bra.
Ja, de allra flesta råkar inte ut för några problem. Men om originalkablaget används så går ballastströmmen i ledningar som ligger parallellt med många andra ledningar i ledningshärvorna till CEM och dessutom så passerar ballastströmmen inne i CEM på kretskortsbanor och ett relä som är inlött på kretskortet. Gemensam jordning och gemensam spänningsfördelning kan också bidra till att ballastströmmen orsakar problem. På många bilar av varierande fabrikat rapporteras problem i form av felfunktion på styrenheter, trasiga komponenter (torkarmotorer) samt indikeringslampor som tänds omotiverat. Dessa problem skapas sannolikt av att ballastströmmen inte är rent resistiv, pulsformad med snabb stigtid samt i vissa lägen högre än motsvarande halogenlampa. Olika ballaster uppför sig också olika vilket bidrar till, jämte många faktorer, att bara vissa råkar ut för problem.
Andra problem som rapporterats är störningar på radion samt olika felkoder på CAN-bus lampövervakning. Dessa problem är bagateller i sammanhanget. Problem med radiomottagningen kan t.ex. orsakas av störande fält uppkomna av den höga pulsformade spänningen till xenonlampan. Särskilt vid uppstart. Det är ett problem som inte avses här, och separat relä hjälper oftast inte mot detta. Det är beroende på många parametrar, vanligen t.ex. hur bra reflektorn avskärmar lampan elektriskt, hur högspänningsledningarna till lampan är dragna samt störningskänsligheten i radiomottagaren. Det är olika från fall till fall. Lampövervakningen blir inget problem på V70II då helljuset inte är CAN-busövervakat. Åtminstone inte fram till MY11, sedan vet jag inte.
Jag skulle aldrig riskera problem med CEM eller annat i bilen då kostnaden för ett separat relä med säkring och kablage ligger på endast några hundralappar om man köper en färdig sats. Men valet är fritt, och tur är väl det.