Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

1Burken skrev:Jag har sportläge på min 2010:a
Hmm, är du verkligen säker att det blir ett S istället för D när du lägger den i "manuellt" läge? För det fanns bara på T6 upp till MY11 när det även kom på D3 awd/D5 awd...

Kan säga att skillnaden mellan D och S blir mycket större på bensinmotor, dvs T6 awd/T6 Polestar (304/329hk) än D5/D5 Polestar. Den sticker iväg som f*n från stillastående och gasresponsen är GRYM! :-)-) Förbrukningen blir därefter! :wink:
Användarvisningsbild
av hollan
jag har frågat hotline alltså åf support på volvo om sportläge till min 2,5ft 2011 och det finns bara till d5 och t6
så om du har sport läge på din 2,5ft 2010 så berätta gärna hur du fick det
av Herkulez
Tvivlar inte på att skillnaden blir mer enorm mellan D & S på en bensinare. Däremot tycker jag att det oxå är en enorm skillnad vid diesel. Med D-läge trött, tråkig, klumpig och tung känsla. Med S-läget känns det som bilen blivit ett ton lättare och vill krypa ur skinnet :)
Användarvisningsbild
av Momentum
XC90_Executive skrev: För det fanns bara på T6 upp till MY11 när det även kom på D3 awd/D5 awd...
MY11 införde även generation II av geartronic, vilken gör en enorm skillnad på flera sätt, nästan alltid full lock-up direkt och mycket snabbare vid nerväxling

Sportläge kan vara mycket användbart då man plockar en "kö" bil för bil, husvagn lägst fram, och 14 bilar som inte kör om
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag måste revidera mina tankar/upplevelser av S-läget. Jag har varit ute och kört ett par timmar idag på förmiddagen och tänkte jag verkligen skulle testa S-läget och se vad det egentligen är för skillnader.
S-läget ÄR riktigt bra vid omkörningar, men vid normal landsvägskörning blir det lite stönigt då den sällan slänger i sexan. Men är det dags för omkörning är det ju bara att peta till spaken och åka.
S läget låser ju växlarna direkt så växlingarna blir kännbara vilket kan vara trist vid normalkörning, men det är ändå inte så det stör. Å andra sidan känns det riktigt bra att inte slira runt, detta gör ju att motorn känns avsevärt piggare, även om det egentligen inte är det.
Man slänger gärna i S innan man skall runt ett gathörn så man slipper slangbellaeffekten vid accelerationen efter korsningen.

Jag skall absolut börja använda S-läget mer än vad jag gjort hittils.

/Martin
Nu har min bil gått lite mer (ca 280mil) så jag blev tvungen att vara stygg och testa hur bra den verkligen går och skillnaden mot D-läget.

S-läget på lådan, DSTC Sport, foten på bromsen, foten på gasen en kort kort stund så man får lite snurr och sen släppa bromsen. Jag säger bara DAMN! :twisted: Vill inte visa några prestandasiffror här för då ljuger jag bara. Men jag lovar och svär att många ägare till tyska prestandamodeller får det ganska svettigt iallafall! 8)
av Steff 99
Det måste väl ändå vara med S-läge Volvo/Polestar mäter prestandasiffrorna man uppger, så det det är ju inte ytterligare sekunder som man kapar.
Men 5.8-5,9 sek /0-100kmh är ganska häftigt ändå
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]