Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
#61752
Ja, det finns många sätt att se på det. Har man lite otur så händer det något vid en total upgrade som kunden INTE önskar. Något han inte hade innan,detta kan medföra stora problem för vissa människor då dom upplever att bilen blivit till det sämre. Ang lagrade felkoder så finns det alltid felkoder när man läser av. Systemet är väldigt känsligt o sätter felkod vid minsta lilla kommunikationsproblem på CAN-nätet. Dessa går inte ens att åtgärda även om man skulle byta enheterna som sätter dom.
av zenobia
#61755
Men man skulle kunna ha en liten rad där fordonsägaren kunde signera att han önskar en "total upgrade" på egen risk....

:D
av Frigge
#61758
zenobia skrev:Men man skulle kunna ha en liten rad där fordonsägaren kunde signera att han önskar en "total upgrade" på egen risk....

:D
Ja absolut.
av backlund
#61769
För att dra mitt strå till stacken...

I Göteborg med omnejd har vi en drös med Biliaverkstäder. Vi har även mindre, auktoriserade firmor. Ändå råder det brist på rekommenderade ställen att ta sin bil till. När jag lämnade in min bil senast, så visste jag att jag inte skulle ha någon möjlighet att närvara under själva servicen och kände därför att det var extra viktigt att gå till ett pålitligt ställe.

Sagt och gjort, jag kollade med Cint, en konsumentsida där vi konsumenter själva sätter utförliga betyg på de produkter vi använder. Jag valde den firma inom mitt område som hade fått bäst omdömen och skaffade tid.

De skötte sig faktiskt utmärkt. Jag måste säga att jag blev förvånad. Visserligen var jag inte där, så det hade lika gärna kunnat fuska med småsaker som spolarvätska osv, men allting verkar bra och besiktningen (som för övrigt tog emot ett samtal om svartjobb när han kollade min bil... och sade att han inte hade tid förrän på fredag kväll!?) hade inget att invända på.

Bilia däremot, är en helt annan femma. Senast jag var i kontakt med dem kom vi överens om ett pris på byte av bultpinnar till höger bakdäck. De hade nämligen gått av, fin snittyta också, när jag skulle byta till sommardäck för ett par år sedan. Skandal, tänkte jag, och ringde en polare som jobbade på rekondfirma som rekondade allla bilar från Bilia Sisjön. Han gav mig numret till en han kände på deras verkstad och sedan bar det av... på tre bult, hehe.

Vi kom överens om ett pris, jag åkte därifrån, det tog 7 timmar innan han ringde upp. När jag kom dit så var priset mer än det dubbla. Motiveringen till detta var att han hade varit tvungen att ta loss hela skiten och ta loss bulten från "baksidan", genom att borra, och sedan fästa en ny. Visserligen kan detta stämma, men han hade t.ex. inte bemödat sig om att göra en ny hjulinställning, så det lät lite halvskum får jag säga.

Oavsett så ligger problemet i att samtliga gånger jag har varit i kontakt med Bilia så har det blivit problem med att de har angett ett pris och sedan ALDRIG hört av sig för att tala om att det blir en ökad kostnad. Vad en seriös verkstad gör i det läget är att det ringer upp och FRÅGAR innan de fixar någonting. Jag har bl.a. varit med om att de har bytt länkarm för en kass spindelled, utan att ens höra av sig om saken. Detta motiverade de med att bilen ändå inte skulle vara i kördugligt skick om felet inte åtgärdades. Visst har de rätt i den saken, men det är inte deras beslut att fatta.
av Frigge
#61778
backlund skrev:För att dra mitt strå till stacken...

I Göteborg med omnejd har vi en drös med Biliaverkstäder. Vi har även mindre, auktoriserade firmor. Ändå råder det brist på rekommenderade ställen att ta sin bil till. När jag lämnade in min bil senast, så visste jag att jag inte skulle ha någon möjlighet att närvara under själva servicen och kände därför att det var extra viktigt att gå till ett pålitligt ställe.

Sagt och gjort, jag kollade med Cint, en konsumentsida där vi konsumenter själva sätter utförliga betyg på de produkter vi använder. Jag valde den firma inom mitt område som hade fått bäst omdömen och skaffade tid.

De skötte sig faktiskt utmärkt. Jag måste säga att jag blev förvånad. Visserligen var jag inte där, så det hade lika gärna kunnat fuska med småsaker som spolarvätska osv, men allting verkar bra och besiktningen (som för övrigt tog emot ett samtal om svartjobb när han kollade min bil... och sade att han inte hade tid förrän på fredag kväll!?) hade inget att invända på.

Bilia däremot, är en helt annan femma. Senast jag var i kontakt med dem kom vi överens om ett pris på byte av bultpinnar till höger bakdäck. De hade nämligen gått av, fin snittyta också, när jag skulle byta till sommardäck för ett par år sedan. Skandal, tänkte jag, och ringde en polare som jobbade på rekondfirma som rekondade allla bilar från Bilia Sisjön. Han gav mig numret till en han kände på deras verkstad och sedan bar det av... på tre bult, hehe.

Vi kom överens om ett pris, jag åkte därifrån, det tog 7 timmar innan han ringde upp. När jag kom dit så var priset mer än det dubbla. Motiveringen till detta var att han hade varit tvungen att ta loss hela skiten och ta loss bulten från "baksidan", genom att borra, och sedan fästa en ny. Visserligen kan detta stämma, men han hade t.ex. inte bemödat sig om att göra en ny hjulinställning, så det lät lite halvskum får jag säga.

Oavsett så ligger problemet i att samtliga gånger jag har varit i kontakt med Bilia så har det blivit problem med att de har angett ett pris och sedan ALDRIG hört av sig för att tala om att det blir en ökad kostnad. Vad en seriös verkstad gör i det läget är att det ringer upp och FRÅGAR innan de fixar någonting. Jag har bl.a. varit med om att de har bytt länkarm för en kass spindelled, utan att ens höra av sig om saken. Detta motiverade de med att bilen ändå inte skulle vara i kördugligt skick om felet inte åtgärdades. Visst har de rätt i den saken, men det är inte deras beslut att fatta.
Ja, du har helt rätt. ALLT är kundens val och kunden MÅSTE få chansen att avgöra. Det är sååå lätt att ringa o tala om vad som händer för att kunden ska känna att man bryr sig om.
Användarvisningsbild
av MartinS
#61863
Frigge skrev:Ja, det finns många sätt att se på det. Har man lite otur så händer det något vid en total upgrade som kunden INTE önskar. Något han inte hade innan,detta kan medföra stora problem för vissa människor då dom upplever att bilen blivit till det sämre. Ang lagrade felkoder så finns det alltid felkoder när man läser av. Systemet är väldigt känsligt o sätter felkod vid minsta lilla kommunikationsproblem på CAN-nätet. Dessa går inte ens att åtgärda även om man skulle byta enheterna som sätter dom.
Carman brukar ju alltid rekomendera en total uppgradering vilket jag avsett göra på min V70 framöver, men nu ger du mig lite funderingar. Bör man avstå, vad kan ställa till det?

/Martin
av Frigge
#61949
MartinS skrev:
Frigge skrev:Ja, det finns många sätt att se på det. Har man lite otur så händer det något vid en total upgrade som kunden INTE önskar. Något han inte hade innan,detta kan medföra stora problem för vissa människor då dom upplever att bilen blivit till det sämre. Ang lagrade felkoder så finns det alltid felkoder när man läser av. Systemet är väldigt känsligt o sätter felkod vid minsta lilla kommunikationsproblem på CAN-nätet. Dessa går inte ens att åtgärda även om man skulle byta enheterna som sätter dom.
Carman brukar ju alltid rekomendera en total uppgradering vilket jag avsett göra på min V70 framöver, men nu ger du mig lite funderingar. Bör man avstå, vad kan ställa till det?

/Martin
Kanske uttryckte jag mig lite tokigt :wink: Risken är trots allt minimal att du skulle märka att något blivit till det sämre men vissa funktioner kan ändras, tex Neutralkontroll på Automat försvinner (inte för att det är till det sämre) men funktionen på vxl-lådan ändras lite mot vad ägaren är van vid tex.
Kör du total uppgradering, inget att oroa sig över.
Användarvisningsbild
av dave
#99239
Tar upp denna tråd igen: söker nämeligen en volvoauktoriserad volvoverkstad men hittar bara en i mitt närområde, den jag just servat på och varit mindre nöjd med. Har sökt på Eniro etc. Ingen som vet hur jag ska söka eller var för o hitta en auktoriserad verkstad?

Tack på förhand

Dave
av volvoR+s60
#99267
dave skrev:Tar upp denna tråd igen: söker nämeligen en volvoauktoriserad volvoverkstad men hittar bara en i mitt närområde, den jag just servat på och varit mindre nöjd med. Har sökt på Eniro etc. Ingen som vet hur jag ska söka eller var för o hitta en auktoriserad verkstad?

Tack på förhand

Dave
yess http://www.volvocars.se/tools/DealerLocator.htm
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
#99268
Frigge skrev:
MartinS skrev:
Frigge skrev:Ja, det finns många sätt att se på det. Har man lite otur så händer det något vid en total upgrade som kunden INTE önskar. Något han inte hade innan,detta kan medföra stora problem för vissa människor då dom upplever att bilen blivit till det sämre. Ang lagrade felkoder så finns det alltid felkoder när man läser av. Systemet är väldigt känsligt o sätter felkod vid minsta lilla kommunikationsproblem på CAN-nätet. Dessa går inte ens att åtgärda även om man skulle byta enheterna som sätter dom.
Carman brukar ju alltid rekomendera en total uppgradering vilket jag avsett göra på min V70 framöver, men nu ger du mig lite funderingar. Bör man avstå, vad kan ställa till det?

/Martin
Kanske uttryckte jag mig lite tokigt :wink: Risken är trots allt minimal att du skulle märka att något blivit till det sämre men vissa funktioner kan ändras, tex Neutralkontroll på Automat försvinner (inte för att det är till det sämre) men funktionen på vxl-lådan ändras lite mot vad ägaren är van vid tex.
Kör du total uppgradering, inget att oroa sig över.

Euhm :???: ..... "neutralkontroll" Vad betyder/innebär detta?

Är intresserad iom att jag såsmåningom tänkt göra en uppgradering av mjukvaran i min kära V70.
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte

Jag har satt in en eftermarknadsstereo i en V70, m[…]