- sön 24 sep 2006, 14:08
#61769
För att dra mitt strå till stacken...
I Göteborg med omnejd har vi en drös med Biliaverkstäder. Vi har även mindre, auktoriserade firmor. Ändå råder det brist på rekommenderade ställen att ta sin bil till. När jag lämnade in min bil senast, så visste jag att jag inte skulle ha någon möjlighet att närvara under själva servicen och kände därför att det var extra viktigt att gå till ett pålitligt ställe.
Sagt och gjort, jag kollade med Cint, en konsumentsida där vi konsumenter själva sätter utförliga betyg på de produkter vi använder. Jag valde den firma inom mitt område som hade fått bäst omdömen och skaffade tid.
De skötte sig faktiskt utmärkt. Jag måste säga att jag blev förvånad. Visserligen var jag inte där, så det hade lika gärna kunnat fuska med småsaker som spolarvätska osv, men allting verkar bra och besiktningen (som för övrigt tog emot ett samtal om svartjobb när han kollade min bil... och sade att han inte hade tid förrän på fredag kväll!?) hade inget att invända på.
Bilia däremot, är en helt annan femma. Senast jag var i kontakt med dem kom vi överens om ett pris på byte av bultpinnar till höger bakdäck. De hade nämligen gått av, fin snittyta också, när jag skulle byta till sommardäck för ett par år sedan. Skandal, tänkte jag, och ringde en polare som jobbade på rekondfirma som rekondade allla bilar från Bilia Sisjön. Han gav mig numret till en han kände på deras verkstad och sedan bar det av... på tre bult, hehe.
Vi kom överens om ett pris, jag åkte därifrån, det tog 7 timmar innan han ringde upp. När jag kom dit så var priset mer än det dubbla. Motiveringen till detta var att han hade varit tvungen att ta loss hela skiten och ta loss bulten från "baksidan", genom att borra, och sedan fästa en ny. Visserligen kan detta stämma, men han hade t.ex. inte bemödat sig om att göra en ny hjulinställning, så det lät lite halvskum får jag säga.
Oavsett så ligger problemet i att samtliga gånger jag har varit i kontakt med Bilia så har det blivit problem med att de har angett ett pris och sedan ALDRIG hört av sig för att tala om att det blir en ökad kostnad. Vad en seriös verkstad gör i det läget är att det ringer upp och FRÅGAR innan de fixar någonting. Jag har bl.a. varit med om att de har bytt länkarm för en kass spindelled, utan att ens höra av sig om saken. Detta motiverade de med att bilen ändå inte skulle vara i kördugligt skick om felet inte åtgärdades. Visst har de rätt i den saken, men det är inte deras beslut att fatta.