Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sweddan
Jag har ett skumt problem med min bil. Det är en S40 2,0T -00. Kan tillägga att bilen är sänkt.

Problemet är att i hastigheter runt 30-50km/h så uppkommer ett dunkande ljud från vänster fram. Dock endast när man har kopplingen nere eller om man rullar i friläge. Ej vid drivning (kan höras då med svagt, men inte lika kraftigt).

Dunkandet kommer i takt med däcket. Typ dunk, dunk, dunk och ökar eller minskar beroende på hastighet. Detta bara då man åker rakt, svänger jag åt något håll så blir det tyst. Jag har kollat allt som jag kan, men hittar ingenting. Jag hade bilen på verkstaden, men dem hittade ingenting. Dem bytte hjullager på den sidan, men utan resultat. Enligt verkstaden så var det inget glapp i drivknutarna heller. Jag har skiftat däck, men det hjälpte inte heller.

Jag håller på att bli galen så finns det någon som har någon som helst idé så berätta det gärna.

Tack på förhand
Både jag och verkstaden har kollat allt i fram, utan resultat. Både verkstaden och jag upplever oljud (dunk) i fram i takt med hjulets rotation.

Jag besiktigade bilen igår, tidigare än tänkt, för att se om dem kunde hitta nåt. Innan bes så lät det som bara den i fram. Blev less och skulle motionera bromsarna lite. Körde upp i högre fart och bromsade hårt flera ggr. Vid sista inbromsningen fick abs:en arbeta rejält och jag tyckte det högg till lite i fram. Efter det var oljudet borta. Måste ha varit nåt med bromsarna trots allt, men inget vi kunde hitta :S

Bes gick bra. Fick två enkla 2:or bara. Ingen handbromsverkan höger bak samt att högra halvljuset stod för lågt :P
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.