Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Fy fan vad trist och dåligt. Det är nästan så att man kan börja tro att kundtjänsthaggan jobbat för länge på samma ställe och börjat tröttna eftersom det är för många som klagar.

Ford... jag har alltid fått intrycket av att de är som ett dåligt förhållande. Allt är skitbra i början och man är mäkta imponerad över hur snyggt och bra allt verkar. Specarna är allt man drömt om. Sedan går det ett tag i lycka och de första problemen dyker upp. Dessa bagatelliserar man och... ptja... de löste sig. Allt är frid och fröjd i rosenrött. Sedan fortsätter det och allt känns rätt okej ända tills det blir nya problem och dessa får man jobba lite mer med. Sedan kommer lavinen. Till slut har det gått så långt att man bara ser problemen och knappt ens tål att se bilen/partnern. Det värsta är att man inte ens kan bli av med skiten heller.
av Lövet
Borde inte motorförsäkringen täcka detta?
Användarvisningsbild
av olafixar
llesrof skrev:Fy fan vad trist och dåligt. Det är nästan så att man kan börja tro att kundtjänsthaggan jobbat för länge på samma ställe och börjat tröttna eftersom det är för många som klagar.

Ford... jag har alltid fått intrycket av att de är som ett dåligt förhållande. Allt är skitbra i början och man är mäkta imponerad över hur snyggt och bra allt verkar. Specarna är allt man drömt om. Sedan går det ett tag i lycka och de första problemen dyker upp. Dessa bagatelliserar man och... ptja... de löste sig. Allt är frid och fröjd i rosenrött. Sedan fortsätter det och allt känns rätt okej ända tills det blir nya problem och dessa får man jobba lite mer med. Sedan kommer lavinen. Till slut har det gått så långt att man bara ser problemen och knappt ens tål att se bilen/partnern. Det värsta är att man inte ens kan bli av med skiten heller.
Många som klagade var det säkert, fick nämligen sitta i telefonkö i ca20min. :evil:

Jag har själv varit tveksam till Fords kvalitet, men så har jag en bror som hade några Ford Mondeo i sin Taxi rörelse, bilarna rullade 60-70000mil utan nå större problem. Läste även lite på nätet om Ford Kuga och hittade faktiskt inget negativt om dom. Sedan så har vi kört nästan 1300mil utan några som helst missöden...bilen har fungerat helt klanderfritt och som jag skrev tidigare så fick den 10 av10 i betyg.

Men nu får man kanske ta och revidera betyget :roll:
andreas_lofgren skrev:Borde inte motorförsäkringen täcka detta?
Det blir steg två, om det kör ihop sig totalt (3000kr självrisk). För jag tycker faktiskt att Ford ska stå för detta. Jag har läst mig till att bl.a VW och Volvo har förvärmd vevhusventilation monterat på alla sina bilar som säljs hit till norden...och Ford Kugorna som säljs idag har detta monterat.
Användarvisningsbild
av olafixar
Fick reda på att motorförsäkringen inte täcker "frysskador" och dess följdverkningar :shock: MEN jag fick faktiskt ett svar från Ford Motor Company "Beklagar att svaret dröjer , vi undersöker ditt ärende och återkommer inom kort".
av Linqid
En släkting köpte en ny Mondeo under 2008 och drabbades direkt av massor av fel. Det läckte in lite här och där i bilen (ffa bakluckan), motorn tvärdog mitt under körning, klimatanläggningen krånglade och så vidare. Oändlet tog aldrig slut och trots upprepade försök lyckades man inte åtgärda felen. Det mest allvarliga var givetvis att motorn dog under körning flertalet gånger och till slut rann bägaren över när gravida hustrun körde bilen i innerstan under rusning (Gbg) och var nära på att hamna i en olycka tack vare motorstoppet.

De vände sig då återigen till handlaren och krävde hävning av köpet men möttes av total nonchalans och noll servicekänsla. Trots många samtal med säljare och diverse chefer på olika nivåer så kom man ingen vart och Ford-handlaren vägrade häva köpet - trots att bilen var i princip ny och ett måndagsex i ordets rätta bemärkelse. Att man dessutom fortfarande inte lyckats åtgärda felen och var direkt otrevliga i sitt bemötande förbättrade inte direkt situationen. En lustig parantes är den markanta attitydförändringen som uppstod från handlarens sida när de fick reda på att min släkting var polis - vilket ju givetvis inte ska spela någon roll. Oavsett om man så heter Reinfeldt eller inte.

Till slut skrev han ett fyra sidor långt brev till Fords högsta chef i Sverige där han förklarade situationen och ifrågasatte om detta verkligen är så Ford vill behandla sina kunder. Generalagenten ryckte då in och körde över handlaren och strax efter det stod det en ny MY09 på uppfarten med mer utrustning. Tråkigt att det ska behöva gå så långt - och ingen i släkten pratar numera gott om Ford när det diskuteras bilval - tack vare bemötandet han och hans fru fick. Aldrig mer Ford för deras del, det ska gudarna veta... :)
Användarvisningsbild
av olafixar
Brainy skrev:Hur har det gått Ola?
Jag vet att min lokala Ford verkstad (Nordiska bil), Bilfirman i Ljusdal (där jag köpte bilen) och Ford Motor Company diskuterar om vem som ska betala. Men bilen har jag fått...kört ca 50mil utan nå missöden :D

Återkommer givetvis när allt är klart :-)-)
Användarvisningsbild
av olafixar
Nu så är det äntligen klart, det blev min Selected garanti som som tog smällen på 7500kr. Selected garantin ingick när jag köpte bilen från Bilbolaget i Ljusdal :-)-)
Användarvisningsbild
av olafixar
Brainy skrev:Dvs hade du inte köpt bilen av en fordhandlare så du fått med den begbilsförsäkringen så hade du fått pröjsa själv?
Jepp så hade det blivit, Ford Motor Company var inte intresserad av att hjälpa till...tyvärr :roll: även första beskedet från Volvia som finns bakom selected garantin var nedslående, dom skulle inte stå för något. Men efter några telefonsamtal...tydligen med dom rätta personerna :lol: så löste det sig.
Köra EX90 med släp

Testade fråga chatGTP, och den verkade ge ri[…]

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]