Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pappelini
#613099
Hej, har en 480 87:a som är nyinköpt.
När jag jag körde hem med bilen var motortempen 62 grader. Efter termostat byte 88-90.
Men kupé värmen är fortfarande låg. Spolade igenom värmepaketet måttligt med vatten, det blev bättre men....
Understa slangen ut från torpeden varm men inte mer. Någon som har ett tips.
Det är väldigt kallt just nu :-)
av Pappelini
#615572
Är det ingen som har något tips???
Misstänker värmepaket eller någon vacummojj. Har inte haft någon lust att skruva.
Som sagt det är kallt just nu
av Pappelini
#617177
Tror du att det kan vara det som är felet ? För när man väljer olika knappar på VEM så blåser det i de olika utbåsen beroende på vilken man valt.
Användarvisningsbild
av vetten
#617193
Det "kan" vara där felet sitter eftersom jag vet att det är ganska vanligt att den felar men knapparna styr väl bara spjällen tror jag, hör du att dom rör sej när du växlar mellan olika knappar och ändrar sej luftflödet? Det är nog isåfall värmekranen på elementet som kärvar. Hur känns värmereglaget när du rör det fram o tillbaka? Går det lätt eller krävar det i något läge?
Jag har varit med om det på en vanlig 440 utan kappar en gång och då fick jag riva bort lite av mittpanelen på sidorna för att komma åt att smörja och få kranen att gå lätt.
Nu kommer jag inte riktigt ihåg om elementen ser lika ut, har för mej att den som du har är mera inbyggd pga dom vakumstyrda spjällen.
När du spolade igenom värmeelementet kom det vatten då som det borde och testade du att stänga och öppna värmekranen när du spolade för att se om den verkade funka.
av S4020D
#636557
Det här känner jag igen efter ha ägt två 480 i mitt liv.
Framför växelspaken har du två förvaringsfack, bakom dessa finns en "kylare" eller värmeväxlare, den läcker kan jag lova om du inte får värme i bilen. Relativt lätt när man monterat bort plasthöljet som omsluter allt "man inte vill se" att byta på egen hand. Att få tag på värmeväxlaren kan bli svårare men finns säkert någon här som vet vad jag pratar om för modul. Minns när jag bytte på mina på tidigt 2000-tal då gick en ny på runt 1400kr hos Volvo.
Kolla där och meddela gärna om det visade sig vara den som läcker.
OBS!!
Ha kylsystemet tömt på vätska, glykol alltså, innan du ger dig på detta. Inget trevligt ha insidan av bilen dränkt i glykol. Troligen går det åt en del glykol för dig också om du lagt märke till det?
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]