Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SweRonin
tänkte berätta lite om min s60 för intresserade läsare
Åkt nu med bilen ca 800km medelhastighet 43km/h, bränsleförbrukning mellan 7L - 7,5L enligt färddatorn mycket kallstart. 16tums hakka R däck. och är hitils supernöjd med S60 T3 R-design, Driver suport, Hi-tech, hastighets beroende servo, eluppvärmde spolarmunstucken + solfilm

Förutom att man har fått en parkeringsskada (bara lack skada) efter 1 å halv veckas ägande :( så är jag super glad varje gång jag ser den på avstånd :D
Bilen är köpt från Bilia Nacka, rekommenderar ÅF, bra leveranstid, trevlig personal, bra service, flexibla att ha med ingenting var typ omöjligt.

Bilen
Jag tycker att bilen är riktigt trevlig att sitta i bra plasering av alla knappar. Bilen är stabil på vägen och blir inte alls orolig i en skarpkurva i höga hastigheter. hört att inredningen skall kännas lite plastig osv, inget alls som jag känner av absolut inte mer plastig än någon annan bil. Suttit i mycket plastigare bilar. Har hel läder och sitter hur bekvämt som helst på dem både fram och bak. Stolvärmaren iaf förarens värmer inte så bra enligt mig, där man har rumpan blir det varmt men ryggpartin är mindre varm (vet ej om det är fel på min eller inte, skatesta med en annan s60 nån gång) Åker en skoda Octavia också å dens stolvärmare blir varm som fan måste stänga av den efter en stund men volvons kan man ha på 24/7 utan att bli stekt. Temperaturreglagen stör mig lite (vet ej om jag är dum å inte kan eller inte) men när jag skall ändra temepratur så ändras bara 1 utav sidorna måste då vrida på 2a reglagen också för att jämna ut temperaturen. Ljudnivån är bra men har man exempel stereon av så kan man bli störd av oljudet från trafiken lite men helt klart godkänd. Torkarbladen är helt värdelösa när det är kallt ute. Torkar inte alls bladet fryser till is å det låter som fan. Men funkar bra när det inte finns nå is på bladet och inte är under -10 grader.

T3 Motorn:
Funkar hur bra som helst. Trode i början att det skulle vara som att åka på en sköldpadda. Nu har jag inte så åkt så snabba bilar för att kunna jämföra med men de bästa har varit BMW 328 med 193HK? och Audi A6 v6 177HK? å jag saknar inte alls några fler HK. Nu när jag har kört den å fick välja motor alternativ igen så skulle jag ha valt T3 igen med samma utrustningspaket. Men visst har man pengar så skulle T6 inte vara dumt :)

Driver support:
Helt OK att ha men vissa saker kan man skippa eller förbättre så valet blir mycket enklare, Nu vet jag inte vad allt heter men BLIS är jag supernöjd med har alltid varnat oavsett väder. Ibland kan den varna när man åker förbi något och den tror att det är en bil, men inget som stör. Funktionen som varnar när man vinglar å den ber en att man skall ta en paus kan dem ta bort. Den varnar försent tycker jag och att är man så trött att man har vinglat så mycket så ska man veta bättre och sluta köra. Lane departure warning behöver förbättras lite har hänt att den inte varnar. Den är bra tycker jag när man pillar på något och råkar åka lite för mycket åt kanten så varnar den till så man inte hamnar i andra fältet. Men inget å ha för trötta människor, är man så trött å råkar somna så kommer inte ett litet pip väcka en tror jag iaf det borde vara högre ljud stänga av stereon å kanske skaka till ratten. Adaptiv farthållaren är det bästa ur paketet. Används hela tiden av mig då jag brukar alltid köra med farthållare å vant mig från jobbet. Funkar bättre än vad jag trode när bilar helt plötsligt byter fil och är en nära. Men den kan sänka farten i en kurva när man har en bil framför sig på andra körfältet den tror att bilen är i samma körfält å saktar ner. Vet ej vad funktionen heter men den pep å varnade som fan när jag hade en stillastående bil framför mig å åkte med fart mot den och titta ej rakt fram då massa dumma människor bara sprang över vägen för att hinna med bussen. DS Paket igen? Blir nog säkert på nästa volvo också

Hi-tech:
Inget ont alls om paketet bara bra saker om den kanske kunde skippa taklucka å lägga till något annat roligt så som kamera eller keyless?

hastighets beroende servo:
Garanterat till nästa bilköp
Användarvisningsbild
av PaNi
Tack så jättemycket för intressant test-rapport!
Jag väntar på min V60 och blir glad att läsa att du är nöjd med det hastighetsberoende servot, den rutan kryssade jag också i. Har Driver Support idag, men hoppade över det på V60:n och la pengarna på större motor istället.

Grattis till nya bilen!
av SweRonin
PaNi skrev:Tack så jättemycket för intressant test-rapport!
Jag väntar på min V60 och blir glad att läsa att du är nöjd med det hastighetsberoende servot, den rutan kryssade jag också i. Har Driver Support idag, men hoppade över det på V60:n och la pengarna på större motor istället.

Grattis till nya bilen!
Tackar!

ja hastighetsberoende servo tycker jag att alla borde köpa, Man känner verkligen skillnad när man går från det till en som inte har det.
Lämna in den idag för lackering å fick en lånebil som inte hade det (golf) det kändes för mjukt och ostabilt, vart lite små rädd i början å trode at det var sommardäck på bilen :D. Glöm inte att ställa den på hög motstånd i sensus om inte säljaren gör det åt dig :D

Driver support kan man leva utan men finns det pengar över så är det dumt att inte köpa, adaptiva farthållaren gör hela paketet ett måste för den som tycker om att använda farthållare

Kanske lite reklam men det är dem värd smart repair i hammarby sjöstad gjorde ett mycket bra jobb syns inte nån stans att dem har lagat bilen
snabba, smidiga å gratis lånebil behövde inte ens tanka bilen
Servostyrning xc-70, 2008

Du behöver skölja systemet i vilket fall[…]

D4 VEA dricker olja

Är det någon här som har tips p&a[…]

Jag byter rem varje till varanat år. Vä[…]

Kolla plats 11 och 18 i bagaget. https://www.volvo[…]