Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bil V70FT MY2009.
Motor B5254T8
Körsträcka 6700 mil.

Bilen informerar "Låg oljenivå" fast oljenivån enligt oljestickan är på max med stillastående och kall bil. Meddelandet kommer inte direkt vid start utan det krävs från 5 km upp till några mils körning innan den tänds. Med motorn igång ligger oljenivån på oljestickans minstreck.
Första gången det inträffade gick meddelandet även över till en varning med röd triangel och meddelande "Låg oljenivå - fyll på motorolja". Jag fyllde på olja snarast varpå varningsnivån sänktes till bara ett infomeddelande ”Låg oljenivå”. När jag senare parkerat och kunde kolla oljenivån när all olja runnit ner i tråget var den överfylld. Jag har nu sugit ur olja så att nivån ligger på maxstrecket på stickan. Oljebyte gjordes senast vid 6400 mil.
Har läst på forum att volvo har använt sig av nivågivare som även övervakar oljans kvalitet.
Se t.ex. http://forums.swedespeed.com/showthread.php?103806
och http://forums.swedespeed.com/showthread ... -Indicator

Fråga 1, Är det ett känt problem?
Fråga 2, Vart sitter nivågivaren?
Fråga 3, Vid byte av givare måste oljan tappas ur, måste tråget bort?
Fråga 4, Vilken givarteknik används?
Fråga 5, Ingår även kvalitetsövervakning av oljan även på min bil?

/Macce
Efter ett besök hos lokala Volvoverkstaden fick svar på några av mina frågor.

1: Har inte någon känsla av att det skulle vara problem på nyare modeller.
2: Nivågivaren sitter monterad i framkant under tråget. Nr 21 i bilden.
Bild
3: Oljan måste ur men tråget sitter kvar.
4: Flottör, har meken för sig.
5: Den frågan ställde jag aldrig då svaret på nummer 4 var flottör.

Pris för ny givare med o-ring är ca 1600.

Jag skulle gärna vilja veta om jag har oljetrycksvakt/givare monterad.

/m
Jag har samma problem som dig, men mitt kommer bara ibland t.ex var 3 vecka eller så, ser inget mönster i när det uppkommer.

Jag har 2 funderingar på varför.

1. Flottören är inte den bästa och hänger sig lite ibland.
2. Det finns ngt konstigt el/data fel i bilen. I min bil kan t.ex följande saker hända och då bara ibland, ungefär som med oljegivaren. Blis säger nedsatt funktion,alt blis sikt skymd. Backvarnaren skriker konsant vid backning oftast då bara en sensor. Min teori är då att det kommer en konstig signal så att ngn kompnent får felkod. Dessa är alltid bra efter man stannat bilen och startat den igen.

Det hade varit intressant att höra om du har haft liknande upplevelser i din bil som punkt nummer 2.
Jag hade samma problem!

Jag bytte givare för över 700kr, men problemet var kvar!

Det visade sig att jag hade för mycket olja i motorn när stickan visade max!

Jag hade 7,5 liter när jag mätte och det skulle vara 5,5 liter!

Problemet försvann när jag fyllde 5,5 liter!

Fick förklarat att volvo sänkt oljemängden och programerat styrdonet men inte bytt oljesticka!

//Micke
Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!

Behöver byta remskiva på min generator […]