Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mustangpelle
Sneglar på S60 2006 och uppåt
Prisklass runt 150.000
Bensinare och automatlåda är ett måste.

Vet inget om dessa bilar tekniskt.
Vill gärna veta om de har några dyra nackdelar som kan uppstå??

Hade egentligen först tittat på S80 men eftersom det är min sambo som mest ska använda bilen så föredrar hon en mindre bil.

Själv gillar jag S80 mest på grund av storleken.....Vi är långa båda två så komfort står högt på listan

Någon som har erfarenhet av båda kanske?

Öppen för förslag!!!
Användarvisningsbild
av wissel
Så här tänker jag:
S60 är lite sportigare och KANSKE oftast lite yngre människor som haft dessa ! Med kanske lite mera inspirerad körning
vilket brukar ge ett högre slitage och kortare livslängd på prylarna. Är dom dessutom utrustade med 19-20 tums fälgar och i värsta fall sänkt så
är det för min del Tack o Adjö-oavsett pris. :arrow:

S80 lite mera komfort, lite tyngre,något dyrare att ha ?, troligen någon något äldre Dam eller Herre som ägare.
Tror då förstås att den är hanterad försiktigare, kanske oftare servad, aldrig buskörd.
Tycker också oftast det är mera LullLull i S80. Viktigt för mig iaf. :oops:
Naturligtvis är dessa synpunkter fördomar men men men i alla fall.
Så tänker jag med stor risk att få på huden..... :P
av llesrof
För den pengen du nämner så får du ju nya modellen av S80 som kom 2008. Då skulle jag inte inte ens överväga en S60 som i grunden är en mycket äldre bil.
av rd350
Både s60 och s80 av den äldre modellen (och v70) är mycket trevliga bilar och vad jag som mekaniker anser vida överlägsna i kvaliten jämfört med de nyare Ford-baserade! S80n får man mycket bil för pengarna om än lite klumpig.
av Mustangpelle
Tack för era synpunkter.

Vad menas med "äldre" och "nyare" modeller?

Är det från något speciellt år som det är Ford plattform på både S60 och S80

Jag har inte fått intrycket av att S60 med automatlåda har varit speciellt populär bland yngre människor
Vi pratar ju nu om standard modellerna och inget av T eller R modellerna.

Nästan fått intrycket att det är äldre par som väljer en S60 sedan med automat och de är oftast väldigt väl skötta

S80 bilar är oftast mer slitna de jag tittat på. Gått som firmabilar och använts som familjebil med allt vad det innebär.

Lutar trots det åt S80 av komfortskäl

Bränsleförbrukning är oviktigt för mig då den knappast kommer upp i 500mil/år
Frågan är vilken motor som är vettigast? 2,4 / 2,5T eller rentav 3,2 ??

Spontant känner jag för 2,5T men kan som sagt inget av det tekniska. Problem motorer någon av dessa?
av Mustangpelle
kallessida skrev:kör du såpass lite kanske en T6 vore intressant?
Ja även den.
Men jag tänker ju även som så att jag kommer sälja den om några år och T6 känns som den kommer ha sämst värde av alla S80

Rätta mig om jag har fel.
av llesrof
Äldre och nyare modell avser två olika generationer av S80. Första modellen, den som delar plattform med S60, lanserades 1999 och tillverkades fram till 2007/2008 då den ersattes av en helt ny modell. Det är en sådan kommisarie Barnaby åker Kör i "Morden i Midsommer". Modellen kallas även S80N. Den 3,2-litersmotor du nämner finns bara i denna generation. Kolla blocket.se eller bytbil.se på de olika årsmodellerna så ser du skillnaderna.
av Mustangpelle
llesrof skrev:Äldre och nyare modell avser två olika generationer av S80. Första modellen, den som delar plattform med S60, lanserades 1999 och tillverkades fram till 2007/2008 då den ersattes av en helt ny modell. Det är en sådan kommisarie Barnaby åker Kör i "Morden i Midsommer". Modellen kallas även S80N. Den 3,2-litersmotor du nämner finns bara i denna generation. Kolla blocket.se eller bytbil.se på de olika årsmodellerna så ser du skillnaderna.
Tack för svaret.
Med den budget jag tänkt lär jag alltså hamna i generation 1.

Är det någon nackdel? Eller fördel?

För att sammanfatta vilka saker som nämn[…]

Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]