Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nordmann her, med første innlegg i dette flotte forumet.

Jeg har akkuratt kjøpt en '02 V70 2.0T som jeg er veldig fornøyd med (Ocean Race med beige skinn). Det er derimot tre ting jeg ønsker meg:

1. DTSC. Utifra VADIS ser det ut som det holder å bytte styreenhet og installere 3 sensorer. Er det noen som vet ca. hva det koster.

2. Knappestyring på stereo

3. Cruicekontroll

Noen som vet ca. priser for noen av disse tingene?
Användarvisningsbild
av Whisky
Hej och välkommen till Volvoland! :-)-)

1. Vet inte. Finns inte listad i tillbehörskatalogen. Kanske någon annan vet?

2. Detta har jag låtit montera på min bil. Kostade knappa 1000-lappen inkl. montering. Vill du göra det själv kostar knappsatsen 555:- (Det är naturligtvis fördraget i ratt)

3. Farthållaren kostar 3475:- och monteringssatsen kostar 610:-, Kanske lite knepigt att montera själv, men inte omöjligt. Vet inte vad arbetet kostar, men gissningsvis kring 1000-lappen...

Lycka till
Användarvisningsbild
av Sparkz
Farthållaren är samma sak som knapparna till stereon, bara knappsatsen att montera.
Men mjukvara behövs för alla tre tillbehören.
Användarvisningsbild
av Whisky
Sparkz skrev:Farthållaren är samma sak som knapparna till stereon, bara knappsatsen att montera.
Åf-n... den var ju standardmonterad i min, men jag trodde det skulle till lite vacuumslangar och t-kopplingar....
Är det så enkelt så är det ju bara att köpa grejornorna och montera själv!
Användarvisningsbild
av Loner
DSTC vore ju intressant att veta vad det kostar.
chucky72 skrev:Nordmann her, med første innlegg i dette flotte forumet.

Jeg har akkuratt kjøpt en '02 V70 2.0T som jeg er veldig fornøyd med (Ocean Race med beige skinn). Det er derimot tre ting jeg ønsker meg:

1. DTSC. Utifra VADIS ser det ut som det holder å bytte styreenhet og installere 3 sensorer. Er det noen som vet ca. hva det koster.

2. Knappestyring på stereo

3. Cruicekontroll

Noen som vet ca. priser for noen av disse tingene?

Här finns dom Svenska priserna...

http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/26 ... 04_V71.pdf

...och här dom Norska priserna

http://www.volvocars.no/NR/rdonlyres/C8 ... 3V70XC.pdf
Användarvisningsbild
av Sparkz
Whisky skrev:Åf-n... den var ju standardmonterad i min, men jag trodde det skulle till lite vacuumslangar och t-kopplingar....
Är det så enkelt så är det ju bara att köpa grejornorna och montera själv!
Du har ju ingen gaswire så spjället är redan motorstyrt! Men som sagt, du behöver till en verkstad och tanka mjukvara ändå.
Användarvisningsbild
av P1800
Sparkz skrev:Farthållaren är samma sak som knapparna till stereon, bara knappsatsen att montera.
Men mjukvara behövs för alla tre tillbehören.
Innebär det att ALLT utom knapparna redan sitter i bilen? Verkar dyrt om Volvo tar 3500 för enbart knappar. Knapparna till radion kostar väl runt 600.

Vad kiostar det att ladda ner mjukvaran?
Användarvisningsbild
av Whisky
P1800 skrev:Verkar dyrt om Volvo tar 3500 för enbart knappar. Knapparna till radion kostar väl runt 600.

Vad kiostar det att ladda ner mjukvaran?
Det var just så jag resonerade också... När jag var med och monterade farthållare i en 945 -96 så var det förutom spakknapparna en sats med lite vaccumslangar och dyligt som skulle monteras. Men det kanske har hänt en del sedan dess..? Men det är i så fall dyrt med 3500:- för knappar och vad består monteringssatsen för 610:- av?

Mjukvaran kostar inte många kronor.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jo, på en bil med gaswire behövs ju nånting som gasar åt dig - en vakuumklocka som kopplas med en wire till gasrullen. Plus styrenhet, kontakter på pedalerna osv.

Men från -99 finns ingen gaswire, utan en givare på gaspedalen och ett "intelligent" spjällhus med motor i. Då är det bara att lägga till lite mjukvara som tar över och låter spjället styras av hastigheten i stället för givaren på gaspedalen.

Det är nog så att ett tillbehör "ska" kosta pengar, så det läggs på mjukvaran ist.

Ja jag kommer ju iallafall ha ut pinnarna varje d&[…]

Löste sig detta för TS genom att byta br[…]

Om det ska va en v40 och 100mil i veckan så […]

The discs don't look too bad. Check that they are […]