Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sotix
#616418
Nu blir det att kolla upp för mig.
För imorse i rusningstrafiken tändes lamporna.

Rullade nerför johanneshovsbron med trean i. Så tändes först LMM lampan och millisekunden efteråt kom DSA...
Och det är inte mycket till lutning där, men lutar gör de ju.
Användarvisningsbild
av Sotix
#632779
Har smörjt alla kontakter som hör till avgaser/luft o bromsar (dsa).
LMM tändes inte nu iaf, så nu är det bara dsa lampan... :-(O)
av Baldy
#632801
Du har väl inte bytt ut några glödlampor till bromsljus innan "DSA-problemet" kom?
Problemet är att dom kan dra för lite ström. strömåtgången bevakas av så kallade shuntar och ger "DSA-fel".
Användarvisningsbild
av Sotix
#633961
Allt är orginal på bilen.
Ser ut som vanliga lampor som brukar sitta där :)
Användarvisningsbild
av enklast
#783280
Neeje, sluta inte att skriva så fort problemen är lösta...

jag har samma problem som ni:

P0102.
DSA(antispinn)+MAF(motorlampa) lyser i instrumentpanel vid motorbroms i nedförsbacke.

DSA släcks så fort man vrider av och på tändning.

Motorlampan (felkod: p0102) släcks automatiskt efter ett par körningar. Alternativt kan man släcka koden med elm327. Det kan dröja dagar innan den tänds igen.

DSA tänds oftare ensam men ibland tänds Motorlampan samtidigt.

Motorlampan tänds aldrig ensam. När Motorlampan är tänd så är också DSA-lampan tänd. Den enda felkoden som registreras är motorelfel-lampans: "p0102" och ibland även felkod för att bilen går "system too lean (BANK 1)" felkod: "p0171".



Har bytt;
Luftburk inkl. Luftmassemätare(MAF)
Tändstift 4st
Magnetventil (fick bilen att gå från Grundladdtryck till att ladda 0.9bar men toppar på 1.0 bar (inte bra antar jag)
Felsökt läckande vakuumslangar men inte hittat några ytterligare såna (hade läckage innan som är ordnat)


Inget av ovan har hjälpt.
Senast redigerad av 2 enklast, redigerad totalt 0 gång.
av Customss1
#783285
enklast skrev:Neeje, sluta inte att skriva så fort problemen är lösta...

Volvo rullar forjag har samma problem som ni.

P0102.
Dsa+maf (motorlampa) lyser i instrument vid motorbroms i nedförsbacke.

Har bytt Luftmassemätare, hjälpte inte.

Vad gjorde ni? Skrotade bilen?
Jag har ju också exakt samma problem :P
Eftersom bilen fungerar perfekt annars, så ser jag bara till att inte motorbromsa i nedförsbackar = ingen DSA- och motorlampa tänds :D :D
Användarvisningsbild
av enklast
#784705
*bump*

Jag har redigerat mitt tidigare inlägg! (mer och tydligare info ty jag hade mobiltelefon vid första inläggets skrivande stund)
Användarvisningsbild
av enklast
#784711
Customss1 skrev:
enklast skrev:Neeje, sluta inte att skriva så fort problemen är lösta...

Volvo rullar forjag har samma problem som ni.

P0102.
Dsa+maf (motorlampa) lyser i instrument vid motorbroms i nedförsbacke.

Har bytt Luftmassemätare, hjälpte inte.

Vad gjorde ni? Skrotade bilen?
Jag har ju också exakt samma problem :P
Eftersom bilen fungerar perfekt annars, så ser jag bara till att inte motorbromsa i nedförsbackar = ingen DSA- och motorlampa tänds :D :D

Jag """"""""""tror""""""""" att jag har löst det :P haha
:mrgreen: :mrgreen:

Jag bytte givaren markerat i rött, Men vad är det för givare? någon o2 givare? (se bildlänk nedan)

Av allt att döma får jag inte felkoden numera....(har dock endast testat i 45 minuter, återkommer med definitivsvar)


BILD:
http://postimg.org/image/bsmkfub7r/full/
Användarvisningsbild
av enklast
#787089
Har nu kört bilen utan felkoder i en vecka.

Tändstiften ser kanonbra ut och tomgången går fint också!
Känns som en helt ny bil efter att ha bytt givaren som sitter på laddluftskylet.

(gud vet vad det var för givare, se bild eller maila mig så skickar jag en ny bild)
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]