Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej!
Eftersom Skruvat.se nämnts frekvent här på forumet bestämde jag mig för att testa deras bromsskivor fram på min S60 2,4t -01. Omgående efter att skivorna monterats märkte jag att bromsarna tog ojämnt och i etapper efter biltvätt. Detta fenomen varade i cirka 10 mil innan de var hyfsade igen. Efter cirka 300 mil plockade jag av hjulen för att se hur skivorna såg ut och upptäckte då att grovrost förekom fläckvis på skivorna. Vid närmare syning var ytan extremt porig på dessa ställen. Jag reklamerade naturligtvis skivorna hos Skruvat. Efter cirka 2,5 vecka fick jag beskedet att skivorna var OK, det skulle alltså inte vara några som helst fel på skivorna!
Under denna period hade jag redan köpt Bremboskivor hos Mekonomen och kört med dessa helt utan liknande bekymmer. Inser givetvis att skivor rostar efter en biltvätt men detta bromsas normalt bort efter ett par inbromsningar, något som alltså tog extremt lång tid med Skruvats skivor. Min bedömning är att härdningen är bristfällig och att det är det som orsakar dessa bekymmer. Efter många omständiga turer hos kundtjänst, som för övrigt fick påminnas om vad ärendet gällde varje gång jag tog kontakt med dem har jag fortfarande inte fått igenom ärendet som en garantiåtgärd, även om det i alla fall verkar ganska självklart i mitt tycke.

Ville mest dela med mig av mina erfaranheter, jag handlar i alla fall aldrig mer av Skruvat...
Kan ju lägga till att jag beställde hem delar för att renovera 240 ok för något år sedan. Beställde då 8 nya nipplar till alla oken. De nipplar jag fick var då en blandning av tre olika sorter ( när jag beställt 8st av samma artikelnummer(!) )

Suckfaktor 15 miljoner.

Men angående dina skivor. Det hade inget att göra med felmontering? För det är jävligt känsligt att de sitter rakt, det behövs inte mycket för att skivorna ska hamna snett...
Beställde nya gasdämpare till bagageluckan på min förra bil, en V40. Fick då två olika av skruvat.se. Man såg alltså stor skillnad på dem. Reklamerade detta. Fick då svaret att de bytt leverantör och att jag fick den sista av de gamla och en ny. Ja, visst de passade båda två men hade olika tryck. Detta resulterade i att luckan skevade när man stängde den. Fick sätta dit en av de gamla så löste det sig. Men fick inga pengar tillbaka. Handlar heller inte där någon mer gång!
bensinskalle skrev:Kan ju lägga till att jag beställde hem delar för att renovera 240 ok för något år sedan. Beställde då 8 nya nipplar till alla oken. De nipplar jag fick var då en blandning av tre olika sorter ( när jag beställt 8st av samma artikelnummer(!) )

Suckfaktor 15 miljoner.

Men angående dina skivor. Det hade inget att göra med felmontering? För det är jävligt känsligt att de sitter rakt, det behövs inte mycket för att skivorna ska hamna snett...
Jo men man ska ha klart för sig . Bara för att det är samma artikelnummer så behöver det inte vara samma märke/sort på varan.
så länge dina nipplar fungerat som de ska så.
Sen håller jag med. efter ett par inbromsningar så ska ju rosten försvinna. Tycker helt klart att TS borde fått pengar tillbaka.
Undrar om ALLT byttes vid monteringen av nya Bromsskivor ?
Jag gjorde misstaget att mixa skivor o belägg, Biltema och Skruvat = Det sket sig totalt.
Nu har jag rubbet från Skruvat = Utan problem.
Så lite mera info vid klagomål vore nog bra !
Så vi vet om det är gnäll eller verkligt och befogat.....
:P
SubMarine skrev:Bytte du belägg samtidigt som du bytte skivorna?
Självklart byttes även belägg, dessa var dock ej från Skruvat.
Gick dessutom igenom oken, rengjorde anläggningsytorna för skivorna noga, kopparfett på klossar och tillhörande kontaktytor, silikonfett på glidpinnarna vid montering osv. Givetvis spritades även skivorna av (de var för övrigt ruggigt infettade!) innan montering.
Ska se om jag kan ordna någon bild på skivorna, de ser verkligen inte trevliga ut. Att beläggen inte är Skruvats orsakar inte en porig och dåligt härdad bromsskiva :|
greeeken skrev:
bensinskalle skrev:Kan ju lägga till att jag beställde hem delar för att renovera 240 ok för något år sedan. Beställde då 8 nya nipplar till alla oken. De nipplar jag fick var då en blandning av tre olika sorter ( när jag beställt 8st av samma artikelnummer(!) )

Suckfaktor 15 miljoner.

Jo men man ska ha klart för sig . Bara för att det är samma artikelnummer så behöver det inte vara samma märke/sort på varan.
så länge dina nipplar fungerat som de ska så.
Sen håller jag med. efter ett par inbromsningar så ska ju rosten försvinna. Tycker helt klart att TS borde fått pengar tillbaka.
De var helt olika, olika gängor, utseende osv. Jag beställde 8st av samma produkt i webbutiken, då förväntar jag mig att få 8 som passar. Förstår som det kan skilja lite mellan märken, men inte såhär som det blev nu.

Har uppdaterat mittkonsolen efter att @theodorka[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]

Trasig lampa, takbelysning

Ja det låter inte som att det är sj&aum[…]