Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olaro
Någon som har friska ideer?
ABS:en går in och jobbar spontant nu och då. Våldsamt knatter från ABS-pumpen (?). Ingan ABS-lampa och inga felkoder. Kollat resistans och spänning från givarna, givare vänster fram ger dubbla spänningen mot de övriga. Tandhjulen verkat justa men har gnagt på givarnas nos.
Som sagt, fritt fram för friska ideer!
olaro
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Är det nån av givarna som "klipper" spänningen när du snurrar respektive hjul (fortare och fortare)? Isf är järnkärnan i spolen avmagnetiserad, och givaren således kass....
av olaro
Det där stämmer nog alldeles utmärkt med de symtom jag fått fram. Ska byta givare och se vad som händer.
Tack för tipset.
av pgottis
Vad menar ni med att spänningen klipper o hur mäter man givarna
av olaro
I mitt fall yttrade det så att en av givarna inte gav en stabil spänning utan det svajade ordentligt. Mätningen gjorde jag genom att koppla kablar direkt till kopplingsdonet till kontrollmodulen efter att först ha tagit bort säkringarna för ABS-systemet. Sedan körde jag helt enkelt i låg hastighet medans en kompis läste av voltmätaren. Jag kan tillägga att samtliga givare visade rätt resistans.
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
olaro skrev:I mitt fall yttrade det så att en av givarna inte gav en stabil spänning utan det svajade ordentligt. Mätningen gjorde jag genom att koppla kablar direkt till kopplingsdonet till kontrollmodulen efter att först ha tagit bort säkringarna för ABS-systemet. Sedan körde jag helt enkelt i låg hastighet medans en kompis läste av voltmätaren. Jag kan tillägga att samtliga givare visade rätt resistans.
Precis, det luriga är att mätarna visar rätt resistans även om kärnan är avmagnetiserad. Därför är det lätt att tro att de är hela. Men du gjorde ju en gedigen mätning, alltså även spänningen, det är det många som glömmer! =) Hoppas det funkar nu!
Användarvisningsbild
av molin
kan också vara sönder rostade ABS tandhjul dem kostar 500 kr styck på bilbolgaet ö-sund.
det var så på min 850 bytte båda fram... dyrt men bra blev det!
av olaro
Ja varför ska det vara enkelt när det kan vara dj-ligt? Köpte nya givare till framhlulen, då jag skulle montera upptäckte jag en spricka i vänster tandhjul. Går i valet och kvalet om jag ska byta själv eller låta verkstan fixa det. Det verkar ju lite grottigt att göra.
Är det säkrast att byta bägge? Tacksam för synpunkter.
Robert
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Hade jag vart du hade jag bara bytt den trasiga... Det är mycket enklare att få loss en som är sprucken än en som är hel. Det som kan vara bökigt är att få ut drivaxeln från navet, dom är limmade. Annars är det rätt straight forward att byta. Lägg på lite metallim när du sätter dit den nya kransen bara!
Användarvisningsbild
av molin
ne de e inge svårt jag bytte på ena sidan där fanns bara en halva resten var pulver.... ska byta andra på torsdag tänkte jag för stigningen var lite rostig och inte så fin! du tar bort ok och okhållare sen tar du muttersnurra på muttern till drivaxeln sen knackar du bort den brukar gå bra... sen knackar man sönder gammla helt enkelt eller värmer så den går bort lätt!
Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte

Jag har satt in en eftermarknadsstereo i en V70, m[…]