...

Moderator: Moderatorer

#615979
Finns väl hur många exempel som helst på cirkulationsplatser där det är tvåfiligt och där man borde och ska köra i höger fil även om man ska rakt. Alltså avfart 2.
#616148
andreas_lofgren skrev:Att köra i vänster fil och hindra trafik är lika otillåtet som att köra i 150 km/h.
Nja, det är tillåtet att köra i vänsterfil och hindra trafiken bakom under en omkörning.
Användarvisningsbild
av Camel
#616175
andreas_lofgren skrev:Att köra i vänster fil och hindra trafik är lika otillåtet som att köra i 150 km/h.
Ja, i princip men inte generellt. Dock så beror det på uppsåtet i fallet med att köra i vänster fil medans hastighetsöverträdelsen alltid är olaglig (utom i vissa trängande fall). Och lika otillåtet är det inte eftersom straffvärdet för hastighetsöverträdelsen sannolikt är högre om ingen av överträdelserna bedöms som vårdslöshet.

torbjorn_75 skrev:Nja, det är tillåtet att köra i vänsterfil och hindra trafiken bakom under en omkörning.
Det är absolut inte tillåtet om uppsåtet är att hindra eller störa annan trafik. Men straffvärdet är ringa om det ens kan bevisas i praktiken.
Men om inget uppsåt finns för brott mot trafikförordningen så är det ok i de flesta fall. Det är även ok att ligga kvar i vänsterfilen om avsikten är att köra om ytterligare fordon. Men påtaglig olägenhet för upphinnande trafik får ej uppstå (läs: företa omkörning med lägre hastighet än den tillåtna och som trafikförhållandena i övrigt medger medger vilket ofta lastbilar bryter mot på motorväg).

Ur trafikförordningen:
Spoiler »
#616209
Camel skrev:Det är absolut inte tillåtet om uppsåtet är att hindra eller störa annan trafik. Men straffvärdet är ringa om det ens kan bevisas i praktiken.
Men om inget uppsåt finns för brott mot trafikförordningen så är det ok i de flesta fall. Det är även ok att ligga kvar i vänsterfilen om avsikten är att köra om ytterligare fordon. Men påtaglig olägenhet för upphinnande trafik får ej uppstå (läs: företa omkörning med lägre hastighet än den tillåtna och som trafikförhållandena i övrigt medger medger vilket ofta lastbilar bryter mot på motorväg).
Lastbilar bryter inte ofta mot det på motorväg. De kör om i den hastighet som är tillåten för dem, och sedan hjälps de åt med helljusblink för att kunna återgå till högerfilen så fort det är möjligt.
Användarvisningsbild
av Camel
#616227
När ett tekniskt förhållande, t.ex. att fordonet måste framföras i en lägre hastighet än den tillåtna och som trafikförhållandena i övrigt medger, måste hänsyn till detta tas så att inte påtaglig olägenhet för upphinnande trafik uppstår. Inga speciella "rättigheter" uppstår bara för att fordonets tekniska/tillåtna hastighet understiger den högsta på vägen tillåtna. Men samtidigt kan man inte som bilist framföra sitt fordon med högre hastighet än den tillåtna och samtidigt hävda att påtaglig olägenhet för upphinnande trafik uppstår om inte lastbilen tränger sig ut i själva omkörningsögonblicket. Många lastbilsförare kör föredömligt och bra men det finns tyvärr undantag precis som bland bilister. Som bilist kan man underlätta för lastbilsföraren om man läser situationen och förstår att det är lättare för lastbilen att köra om i vissa lägen, som t.ex. när lastbilen lyckats få upp farten eller att en motorstarkare lastbil vill passera en långsammare i uppförslut.
#616257
Camel skrev:När ett tekniskt förhållande, t.ex. att fordonet måste framföras i en lägre hastighet än den tillåtna och som trafikförhållandena i övrigt medger, måste hänsyn till detta tas så att inte påtaglig olägenhet för upphinnande trafik uppstår.
Det beror på vilken sorts omkörning vi pratar om... Vi diskuterar ju två olika här, det är inte samma regler som gäller.

Det om "påtaglig olägenhet" gäller bara att ligga kvar i vänsterfilen efter en omkörning med avsikt att köra om ytterligare fordon längre fram, enligt 3 kap. 37 § som du själv citerade. Det är förbjudet.

Vid en normal omkörning är det däremot tillåtet.
#616316
torbjorn_75 skrev:
Camel skrev:När ett tekniskt förhållande, t.ex. att fordonet måste framföras i en lägre hastighet än den tillåtna och som trafikförhållandena i övrigt medger, måste hänsyn till detta tas så att inte påtaglig olägenhet för upphinnande trafik uppstår.
Det beror på vilken sorts omkörning vi pratar om... Vi diskuterar ju två olika här, det är inte samma regler som gäller.

Det om "påtaglig olägenhet" gäller bara att ligga kvar i vänsterfilen efter en omkörning med avsikt att köra om ytterligare fordon längre fram, enligt 3 kap. 37 § som du själv citerade. Det är förbjudet.
Nej, det är det som uttryckligen är tillåtet.

"behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon" (min fetstil)
#616325
StringerBell skrev:Nej, det är det som uttryckligen är tillåtet.

"behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon" (min fetstil)
Inte om det uppstår påtaglig olägenhet för upphinnande trafik... då är det uttryckligen förbjudet.
#616327
torbjorn_75 skrev:
StringerBell skrev:Nej, det är det som uttryckligen är tillåtet.

"behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon" (min fetstil)
Inte om det uppstår påtaglig olägenhet för upphinnande trafik... då är det uttryckligen förbjudet.
Precis, men det starkaste är väl "strax" där, dvs finns det en lång lucka på flera hundra meter, t.ex., till höger skall man gå in.

På motorvägarna vid storstäderna, där det ofta är tät trafik både i vänster och höger körfält, skall det mycket till för att man håller högsta tillåtna hastighet i vänster körfält, och blir en "påtaglig olägenhet". Men jag vet inte hur rättspraxis ser ut, men den som försöker köra i 150km/h i ett sådant läge nog har ett rätt hopplöst "case" skulle jag säga, om det finns en rimlig chans att personen i västerfilen anser sig hålla på att köra om en rad bilar i högerfilen. (Vilket förutsätter att det är ett helt annat tempo i högerfilen)
Användarvisningsbild
av Tallen
#619807
Idioter som sms:ar, pratar i telefon, sminkar sig m.m som gör det svårt för folk som inte har koll på var dom har bilen...dom vet inte vilken fart dom håller, vilket gör att dom flesta börjar sakta in när dom sms:ar eller pratar i telefonen.. och när dom är klara gasar dom på som fan igen, glömmer sinna helljus på, kastar sig ut i trafiken fast det inte igentligen finns plats för det eller tror att dom ska hinna ut från utfart när man är alldeles för nära igentligen. Folk som promt ska försöka köra om när det går från 2 till 1 fil i sammanslagningen eller strax efter... Folk som inte begriper sig på att i bland måste ha lite plats för att komma fram med lastbil och släp...

OCH JA folk som inte kan använda blinkers, hur svårt kan det va att visa vart man ska??... Är det någon jävla options på nyare bilar eller?? = kostar den skitdyrt då eller alla mina bilar har det i alla fall funnits blinkers på - som fungerat utan problem

Dessa är dom mest irriterande sakerna fram och särkilt när man kör lastbil som jag.. helljusen brukar folk komma på fort när dom möter en.. har man x antal x-traljus på lastbilen varav 2 är riktade med flit mot mötande bilars sida/höjd så!
  • 1
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 552

Du skriver om spridare som kanske läcker. E[…]

Svart grill

Jag har ett sådant liggande som jag inte beh[…]

Elmanövrerad baklucka xc40

Felet förekommer emellanåt. Det är[…]

Okej hur var körningen då? Jätte j[…]