Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har ni en sur och irriterad TS framför tangentbordet efter att man stått och kliat sig i huvudet i 1,5h

Jag hade tänkt att montera ett uttag för kupévärmaren då detta saknas på min V70 2,5FT -09. Motorvärmare sitter som standard.
Använder mig av Volvos monteringsanvisning från tillbehörs-sidan .
När jag ska koppla ihop grenkontakten med kabeln från frontintaget märker jag att det fattas en kabel som ska gå till motorvärmaren. Jag märker även att det fattas en liten metallhållare som ska hålla grenuttaget en bit från styrväxeln. Inte nog med det passar inte heller bandklamma med clips i hålet på växellådan :-(O)

Nu börjar jag misstänka att jag fått fel delar av Volvo. Jag märker att i monteringsanvisningen finns ett artikelnummer på första sidan där det står 30756205. På kartongen till monteringssatsen jag fick av Volvo står det 30660490. Är det någon som kan säga vilken av dessa som är rätt?

Med det i vetskap ska jag tåga in på Volvo imorgon och köra upp kvittot från gör "det själv hallen" på OKQ8 i a****t och säga att jag fan i mig ska ha betalt för den tiden eftersom de (eventuellt) givit mig fel saker. Man kan ju alltid försöka, men nya och rätt saker ska jag ha!
enl tillbehörskatalogen på nätet skall du ha 30756205 satsen
hollan skrev:enl tillbehörskatalogen på nätet skall du ha 30756205 satsen
Det har jag fått fram också, men kom nu av en händelse in på en annan tillbehörssida där det står att jag fått en del som är till S60 ,V60 och XC60. Vilka jävla dönickar det finns på Volvo
ganska lika bilar i uppbyggnaden kan vara så att 30756205 är ersatt till 30660490
hollan skrev:ganska lika bilar i uppbyggnaden kan vara så att 30756205 är ersatt till 30660490
Men då kvarstår ju ändå problemet att det fattas en kabel till motorvärmaren. För det är väl knappast meningen att man ska sätta fast grenkontakten i motorvärmaren och sedan dra vidare mot kupéuttaget och frontintaget?
http://accessories.volvocars.com/Access ... 009,_L.H.D
denna monterings anvisning får jag fram och där följer bara en kabel med för man skarvar på förgreningen på befintlig skarv
hollan skrev:http://accessories.volvocars.com/Access ... 009,_L.H.D
denna monterings anvisning får jag fram och där följer bara en kabel med för man skarvar på förgreningen på befintlig skarv
Så där kan man inte göra på min bil. Kabeln går utan skarv från frontuttaget till motorvärmaren. Där ska jag enligt monteringsanvisningen ta lös kabeln och dra om den en bit för att ansluta den i en grenkontakt som då har två utgångar lediga då jag kopplat in kabeln i den. Därefter ska det dras en kort kabel (fattas) till motorvärmaren och en längre till kupéuttaget (finns med). Det är helt omöjligt att montera som i den du länkat. I den jag länkade kan jag följa till punkt 13 då den ser exakt ut som i min, därefter tar det stopp.

Det enda jag kan tänka mig är att jag fått fel del eftersom det inte stämmer för 5-öre med monteringsanvisningarna.
Ingen som monterat i en 2,5FT -09 som kan uttala sig?
Ojoj vilken soppa detta är. På min lokala Volvoverkstad så kunde de inte förstå hur det kunde vara fel del jag fått. De sökte och sökte i 30 min, men kom inte fram till något mer än att det tydligen fattades en kabel. Fick då köpa en extra kabel och fick en isskrapa som plåster på såret :x

Bara för kul ringde jag till volvoverkstaden i närmaste ort och hörde med dem. De kunde snabbt få fram att det var 30756205 jag ska ha och att de kunde beställa hem satsen. Hur fan kan det vara så svårt för ena bilverkstan, där till och med bilmekanikerna inte kunde få fram rätt delar, och på nästa ställe tar det 10 sek tills de får fram rätt delar?!

Dock blev det billigare att köpa den felande satsen (500kr) + en extra (250kr) kabeln än att köpa rätt sats (900kr).

Sista gången jag vände mig till den lokala volvoverkstaden
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29

Näe det ska inte kunna hända. Nu var det[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Jag har vid några tillfällen svetsat dr[…]

Jag testade att blanda lite olika procent i min 73[…]