Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Tråkigt att du går i sån extrem försvarsställning när det gäller dom råd du fått som inte är elakt skrivna eller det minsta provocerande!

Ett fel som jag tycker du gör i ditt resonemang kring antalet mil i annonsen är att du tänker hur du skulle reagera som köpare. Du ska tänka hur andra reagerar. För du ska ju inte köpa bilen, du ska ju sälja den.

Som jag skrev sist. För min och många andra så ringer en varningsklocka när man ser sådant. Sen kan man ju i detta läget undra när du reagerar så hetsigt här hur du är bakom ratten? Är bilen körd likadant?
Användarvisningsbild
av Bosa
Håller med om milen, det är en sak om man kört med bilen medans den ligger ute på annons och den kliver över intervallet men att sätta den i fel intervall bara för att få mer hits gör nog att många funderar på vad mer som det "fuskats" med.
Behöver givetvis inte betyda att vederbörande försöker mörka nåt med bilen men kan lätt uppfattas så, har alltså inte med att göra vad köparen söker utan mer om vilket intryck köparen får av sin absolut första kontakt med dig som säljare. :)

Men frågan är om inte priset är en aning för högt, gjorde en snabbkoll och hittade bland annat denna: http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_S ... m?ca=3&w=3
Ej automat men ett år nyare, polestar och halva milen mot din för 8000:- mer.
Sen finns det både nån 2,4D samt D5 som inte ligger så mycket högre i pris men hos handlare.

Eller så är det helt enkelt fel tid att få ut det man vill ha för en S80, Januari/Februari brukar ju inte direkt vara de köpstarkaste månaderna. :)
av NiKeMaN
Variosboy skrev:Tråkigt att du går i sån extrem försvarsställning när det gäller dom råd du fått som inte är elakt skrivna eller det minsta provocerande!

Ett fel som jag tycker du gör i ditt resonemang kring antalet mil i annonsen är att du tänker hur du skulle reagera som köpare. Du ska tänka hur andra reagerar. För du ska ju inte köpa bilen, du ska ju sälja den.

Som jag skrev sist. För min och många andra så ringer en varningsklocka när man ser sådant. Sen kan man ju i detta läget undra när du reagerar så hetsigt här hur du är bakom ratten? Är bilen körd likadant?
Är det inte provocerande att ssäga åt någon på fullt allvar att lägga ut en bil (som är billigast på blocket för 154) för 90 000:-? Det om något är väl provocerande. Anser att jag ger dom som kommer med kreativa förslag och ideer bra svar på tal. Men skriver man i tråden bara för att provocera så förtjänar man "hugg" tillbaka.
av NiKeMaN
Bosa skrev:Håller med om milen, det är en sak om man kört med bilen medans den ligger ute på annons och den kliver över intervallet men att sätta den i fel intervall bara för att få mer hits gör nog att många funderar på vad mer som det "fuskats" med.
Behöver givetvis inte betyda att vederbörande försöker mörka nåt med bilen men kan lätt uppfattas så, har alltså inte med att göra vad köparen söker utan mer om vilket intryck köparen får av sin absolut första kontakt med dig som säljare. :)

Men frågan är om inte priset är en aning för högt, gjorde en snabbkoll och hittade bland annat denna: http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_S ... m?ca=3&w=3
Ej automat men ett år nyare, polestar och halva milen mot din för 8000:- mer.
Sen finns det både nån 2,4D samt D5 som inte ligger så mycket högre i pris men hos handlare.

Eller så är det helt enkelt fel tid att få ut det man vill ha för en S80, Januari/Februari brukar ju inte direkt vara de köpstarkaste månaderna. :)
Vaddå försökt mörka? Jag har inte mörkat något. Jag skriver hur tydligt som helst i annonsen hur långt bilen har rullat. Det är väl inte så svårt att läsa sig till hoppas jag.

Den du länkar är varken D5 eller Automat så det känns inte riktigt som en schysst jämförelse - även om den inte är helt orelevant. Antingen letar man efter en manuell eller automat. Man låter inte "slumpen" avgöra. Däremot så kan det nog vara lite slump om man väljer en D5 eller 2.4d. Men för många är det viktigt med D5 istället för den klenare 2.4d.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Alltså, det handlar ju inte om att du ska försvara dig. Du ställer frågan om varför du inte får bilen såld, och flera här säger hur dom tänker. Vore det då inte bättre att ta till dig av det som sägs, fundera lite på vad som är den bästa vägen för att sälja bilen.

Vad det gäller dom olika valen så tror jag du tänker för mycket på hur du resonerar vid köp istället för att tänka dig in i olika köpares situationer. Finns många som inte har typen av växellåda som en viktig punkt. Osv osv.

Sen som flera redan påpekat. Vad en bil är ut annonserade till för pris och vad den faktiskt säljs för är ju olika saker. Fina bilar som ligger ute mer än en månad är för dyra, så enkelt är det ju!
av NiKeMaN
Variosboy skrev:Vad det gäller dom olika valen så tror jag du tänker för mycket på hur du resonerar vid köp istället för att tänka dig in i olika köpares situationer. Finns många som inte har typen av växellåda som en viktig punkt. Osv osv.

Sen som flera redan påpekat. Vad en bil är ut annonserade till för pris och vad den faktiskt säljs för är ju olika saker. Fina bilar som ligger ute mer än en månad är för dyra, så enkelt är det ju!
Ja det är ju precis så jag försöker resonera. Hur tänker folk när dom köper bil. Har du någon fakta kring detta så vore det väldigt intressant att läsa :)
Man vet ju bara hur man själv tänker, och ens familj och vänner och bekanta. Man läser på internet, och tycker mig även här uppfatta att folk söker en viss typ av utrustning osv. Just därför tror inte jag att man väljer en 2.4d Man framför en D5 Aut om det är just en D5 Aut man söker. Hänger du med på mitt resonemang?

Visst är det så att begärt pris och vad man får två helt olika saker. Mitt pris är inte heller skrivet i sten, utan självklart förhandlingsbart på en lagom nivå till en seriös köpare. Jag anser dock inte att det finns anledning att dumpa priset när man redan ligger billigast på Blocket. Har ju fyra veckor kvar innan leverans av nya kärran så jag behöver ju inte få panik riktigt än ;)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har ingen statistik som gäller för alla, men du vet ju i alla fall hur vi i tråden tänker.
Sen hur du väljer att tolka det är ju en annan sak.

Om jag skulle köpa en S80 av den årsmodell så skulle jag inte välja automat eftersom dom fungerat väldigt dåligt med dieselmotorn i fråga om förbrukning och lite känsla av sirap. För mig skulle däremot den största stereon vara viktig eftersom det är dyrt att få till en eftermarknadslösning som matchar den. Men det är ju jag det.

För att göra något så sätt intervallet rätt när det gäller antalet mil. Skriv vad det är för sommarhjul. Ta gärna en bild med dom på! Räcker ju att byta på en sida för ett kort. Och fundera över priset. Sen tror jag du är närmre en affär!
av Mwi
NiKeMaN skrev: Angående sommarfälgarna så är det vanliga original 16" fälgar - som jag inte tycker ser ett dugg bättre ut än vinterfälgarna - förutom att dom just är original. Jag har ju kört med större doningar sommartid (20") men dom följer ej med bilen.
Tycker själv att en sänkt bil kräver större fälgar. Så antingen på med 20" igen eller skaffa några andra billiga 18-20" så ser bilen betydligt roligare ut, eller sätt tillbaka originalfjädringen. Men ta och jämför dina bilder på Blocket och Garaget, vilken bil vill du köpa?
Ps. Lycka till med försäljningen.
Användarvisningsbild
av Bosa
NiKeMaN skrev:Vaddå försökt mörka? Jag har inte mörkat något. Jag skriver hur tydligt som helst i annonsen hur långt bilen har rullat. Det är väl inte så svårt att läsa sig till hoppas jag.

Den du länkar är varken D5 eller Automat så det känns inte riktigt som en schysst jämförelse - även om den inte är helt orelevant. Antingen letar man efter en manuell eller automat. Man låter inte "slumpen" avgöra. Däremot så kan det nog vara lite slump om man väljer en D5 eller 2.4d. Men för många är det viktigt med D5 istället för den klenare 2.4d.
Nä är inte svårt att läsa sig till, bara för att klargöra så skrev jag inte att du mörkat något utan att det kan uppfattas så.

Det jag menar är att du faktiskt kan tappa en presumtiv köpare om denne får intrycket av att säljaren inte är så seriös, med att sätta bilen i ett lägre milintervall och sedan skriva ett högre miltal i annonsen talar du ju faktiskt indirekt om att du har gjort det för att få fler träffar på sökningarna och anser att det är ok. Kan å andra sidan ses som ett misstag också men jag misstänker att det hellre fälls än frias när man som privatperson ska slanta upp en hel del cash till en annan privatperson.
En köpare kan alltså se det som att säljaren är lite mindre nogräknad, behövs ibland inte mycket för att en köpare ska backa. Så även om du, samt säkert flera andra, anser det vara ok så finns det garanterat ett gäng som tänker annorlunda, se bara i denna tråd där 4-5 stycken tagit upp just milintervallet.
Och detta är alltså bara en möjlig förklaring och är inte ett påhopp på dig. :)

Jag tror många köpare är mer flexibla än man tror när det kommer till viss utrustning, personligen så skulle jag inte styras av vilken växellåda som sitter i bilen och om vi pratar -07/08 så är 2,4D vs D5 inte nåt problem för min del heller iom Polestar för MY08. Men det är hur jag som köpare skulle resonera.
Men det finns ju givetvis även de som har sin speclista och letar järnet tills de hittar en som stämmer in med deras krav. I slutändan gäller det att skapa en annons som fångar intresset hos så många möjliga köpare som möjligt vilket banne mig inte är lätt.

Som jag skrev förut så är det nog tyvärr inte en optimal tid att sälja bil nu, Januari t ex brukar ju vara den månad då folk har som sämst med stålar.

Men hade det varit min annons hade jag rättat till så milintervallet stämmer bara för att eliminera eventuella missförstånd pga det samt att jag skulle lagt till mer info om sommardäcken och dess fälgar. Skulle det fortfarande vara dött efter säg en vecka så är nästa steg att sänka priset. :)
av Steff 99
NiKeMaN skrev: Jag har haft stenkoll på S80 under hösten och det har inte sålts några så billiga S80 D5 Aut Summum årsmodell 2007 eller nyare som varit sv-sålda med "vettiga" mil (alltså under 14000).

Är priset rätt för köparen så säljer du den.
Eftersom du har den kvar, inga kunder, då är priset fel...
Tråkigt men sant.
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]