Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pedersen
Fick ut dom här felkoderna idag, är mycket tacksam ifall någon kan förklara vad dessa felkoder betyder och om någon kan hjälpa mig med mitt bekymmer :)

A2= Bränslesystem
Felkod 1-2-2 Lufttempgivarsignal felaktig eller är felaktig

A7= Kombi instrument
Felkod 1-2-2 = Motortemperaturgivarens period för lång
Felkod 1-1-3 Bränslenivågivare öppen krets

B1= ECC
Felkod 1-3-5 Motortemp, ingen frekvenssignal
Felkod 4-1-1 Kupéfläkt, överström eller blockering
Felkod 4-1-2 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan kortsluten till jord
Felkod 4-1-5 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan kortsluten till jord
Felkod 4-1-8 Effektenheten saknar kontrollsignal
Felkod 4-1-9 Effektenheten ger fel diagnossignal

/Pedersen
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Och vad har du för årsmodell och motor då, en gissning är att du har en 10-ventilare med Fenix-system men det är bättre att veta.

Mvh GK
av Pedersen
gnestakalle skrev:Och vad har du för årsmodell och motor då, en gissning är att du har en 10-ventilare med Fenix-system men det är bättre att veta.

Mvh GK
VOLVO 850-Serie 2.5 10V
Tillverkningsår: 1994
Motorkod: B5252S

/Mvh Pedersen
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Några frågor: Tar det lång tid innan motortempen gått upp till normal arbetstemperatur, i så fall skall du byta termostat. Var noga med att du sätter den nya som den gamla satt med även det lilla hålet åt rätt håll.

När det gäller felkoden för lufttempgivaren så sitter den på insugskanalen och mäter tempen på insugsluften. Den samarbetar med MAP (Manifold Absolute Pressure)-sensorn och gör tillsammans ett liknande jobb som LuftMasseMätare (LMM) som kan finnas i andra motorsystem. MAP-sensorn sitter tillsamans med en del reläer ovanpå kylaren.

Mvh GK
av Pedersen
gnestakalle skrev:Några frågor: Tar det lång tid innan motortempen gått upp till normal arbetstemperatur, i så fall skall du byta termostat. Var noga med att du sätter den nya som den gamla satt med även det lilla hålet åt rätt håll.

När det gäller felkoden för lufttempgivaren så sitter den på insugskanalen och mäter tempen på insugsluften. Den samarbetar med MAP (Manifold Absolute Pressure)-sensorn och gör tillsammans ett liknande jobb som LuftMasseMätare (LMM) som kan finnas i andra motorsystem. MAP-sensorn sitter tillsamans med en del reläer ovanpå kylaren.

Mvh GK
Det tar ungefär 15-20 min att få upp den i rätt temperatur och då är det ca -7 ute.
Ska ta och kolla upp lufftempgivaren idag och även MAP.

Tack för ditt svar GK.

/Mvh Pedersen
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Tycker att du skall byta termostaten, det är i alla händelser en god serviceåtgärd

Mvh GK
av Pedersen
gnestakalle skrev:Tycker att du skall byta termostaten, det är i alla händelser en god serviceåtgärd

Mvh GK
Har termostaten någonting att bilen drar otroligt mycket bensin just nu med då? Jag kör hur lungt som hellst men ibland tex, man ligger på 4ans växel i en lång backe så tappar bilen kraft och om jag ligger jämt i en hastighet rycker den. Kan det vara att den bara går på 4 cylindrar ?

/Mvh Pedersen
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det är troligen att den missar på en eller fler cylindrar. Termostaten är ju viktig eftersom en kall motor drar mer bränsle än en motor i korrekt arbetstemperatur. Sen bör lufttempgivare och dess kablage kontrolleras.

Mvh GK

Inget flöde alls? Absolut att termostaten int[…]

Hej! Nu efter 28000mil så vill min V70 -12[…]

240 med "specialvagnsnummer"

Tackar! :-) Jo jag föll för denna ocks[…]

Nästa elbil från Volvo?

är jag ensammen om att tycka att det hä[…]