...

Moderator: Moderatorer

Det finns ju ofta en trafikrytm i vänsterfilen och en i högerfilen, när det är tät trafik. Då och då störs denna av att någon idiot måste hålla 20-30km/h över rytmen i vänster filen och KRÄVER att alla skall slänga in sig i högerfilen på kort varsel. Kör jag 120 på 110 väg i vänsterfilen avgör JAG när jag går åt sidan, och håller jag på att köra om en rad långtradare i den hastigheten kastar jag verkligen inte mig in bakom dem för att släppa fram någon i 150km/h. Jag går ur vänsterfilen när jag är färdig med min omkörning.
agusta44 skrev:
llesrof skrev:Nu är det väl som så att man skall hålla till höger på motorväg oavsett om det är fritt i vänsterfilen eller inte. I så fall kan man kanske tycka att det måste vara okej att köra mot enkelriktat också om det ändå inte kommer någon eller hoppa över stoppliken bara för att det är fritt. Det är inte helt ovanligt att det ligger någon i vänsterfilen som vägrar flytta på sig även om det kommer en ambulans och om det plötsligt skall betraktas som okej att ligga och nöta i vänsterfilen så kommer vi se mer av detta. Så näe, jag håller inte med dig.

Så du tycker alltså man ska ligga och sicksacka mellan bilar som så många gör, "eftersom man inte får åka i vänster filen"
Ser man tex en lastbil 200 meter längre fram i höger fältet finns det väl ingen anledning att gå tillbaka till det högra körfältet efter omkörning.
Speciellt inte svänga in precis framför den du kört om bara för att sen byta körfält, det var det körsättet jag irriterade mig på.
Att folk ska in precis framför min bil, och stänka upp massa grus och skit...

Sen kan jag ialla fall tycka att det är okey att ligga ivänster filen om jag inte stör någon annan medtrafikant och kör lite fortare än andra :oops: ...
Näe, det tycker jag inte. Och det skriver jag ingenstans heller. Skall man köra om flera bilar så finns det ingen anledning att gå in i höger körfält igen mer än om det kommer eller finns risk för, andra bilar som vill köra om ännu fortare än mig. Jag brukar faktiskt återgå till högerfilen efter omkörningen om det är tät trafik om jag inte vill överskrida hastighetsgränsen allt för mycket när jag kör om. Då får fartfantomerna möjlighet att susa om och jag kan göra en ny omkörning vid annat lämpligt tillfälle för att sedan återgå till höger körfält och hålla mig ur vägen för fartfantomerna. Men är det en karavan med lastbilar som sniglar sig upp för en backe och de håller tätt avstånd så fortsätter jag naturligtvis omkörningen om trafiksituationen medger detta.

Däremot så skulle jag inte ligga och nöta i vänsterfilen på motorvägen mil elfter mil bara för sakens skull och för att asfalten möjligen är bättre där. Det skall man inte heller göra.
Köper det ni säger Provocative, StringerBell...

Men det som irriterar mest är väl ändå de som envisas med att svänga in precis framför bilen dom kört om.
Och det är de som jag blir så förbannad på!

Varför envisas dom med att slänga in bilen precis framför den dom kört om?? När dom inte ens har någon bakom som vill om dom i sin tur?

Ingen tanke på bilen man kört om, som man fixat 50st nya stenskott åt.. ??:-/

//MVh
agusta44 skrev:Köper det ni säger Provocative, StringerBell...

Men det som irriterar mest är väl ändå de som envisas med att svänga in precis framför bilen dom kört om.
Och det är de som jag blir så förbannad på!

Varför envisas dom med att slänga in bilen precis framför den dom kört om?? När dom inte ens har någon bakom som vill om dom i sin tur?

Ingen tanke på bilen man kört om, som man fixat 50st nya stenskott åt.. ??:-/

//MVh
Japp. Vissa har på tok för brått in. De har väll fått lära sig att man inte ska ligga i vänsterfil i onödan o då överdriver de i stället.
Att ligga i vänsterfil även under, icke omkörning är ju inga problem. Bara flytta på sig om det behövs o ligga kvar där till nästa omkörning.
Även jag liggar kvar om jag kör om i MIN hastighet. Jag accepterar att sakta in om någon kör om i lägre hastighet. Då får andra köpa att jag ligger i 139 på farthållare om de kommer ifatt mig. Sedan byter jag fil när det passar mig.
Användarvisningsbild
av PaNi
StringerBell skrev:Det finns ju ofta en trafikrytm i vänsterfilen och en i högerfilen, när det är tät trafik. Då och då störs denna av att någon idiot måste hålla 20-30km/h över rytmen i vänster filen och KRÄVER att alla skall slänga in sig i högerfilen på kort varsel. Kör jag 120 på 110 väg i vänsterfilen avgör JAG när jag går åt sidan, och håller jag på att köra om en rad långtradare i den hastigheten kastar jag verkligen inte mig in bakom dem för att släppa fram någon i 150km/h. Jag går ur vänsterfilen när jag är färdig med min omkörning.
Må så vara om det tar rimlig tid, men finns det något mer irriterande än "gubbar" som kilometer efter kilometer blockerar vänsterfilen för att de håller marginellt högre fart än bilen de kör om.

Jag resonerar så här: Kör jag i vänsterfilen med en bil framför mig och alltså inte kan köra snabbare än jag gör så har jag all rätt att ligga kvar i vänsterfilen. Har jag ingen bil framför mig i vänsterfilen men en bakom mig ser jag till att klara av min omkörning snabbt och går sen omedelbart in i högerfilen för att lämna plats om bilen bakom vill köra om mig. Jag är inte polis och kan inte veta varför bilen bakom mig har mer bråttom än jag. Så länge jag inte har någon bil bakom mig kan jag naturligtvis ligga kvar längre i vänsterfilen, dock med ett öga i backspegeln hela tiden.
Jag kan i detta sammanhang uttrycka min förvåning över att det finns bilförare som frivilligt standardiserar sig på 140-150km/h utan att ha bråttom, eftersom man då måste föra detta krig i ytterfilen, också med rätt stora risker. Jag har själv provat att ligga i den hastigheten mellan Göteborg och Halmstad, men då var jag också tvungen att avverka den sträckan under en timme. Frustrerande är bara förnamnet.
PaNi skrev:Hoppas du slapp bli blockerad av självutnämnda poliser den gången du hade bråttom.
Jag upplever sällan att folk leker poliser medvetet. Men ju mer man avviker från normalt körbeteende (som t.ex. att köra i 150km/h) desto mer tolerans får man ha för att medtrafikanterna inte kan eller vill anpassa sitt beteende helt efter min pipa.
av Lövet
Att köra i vänster fil och hindra trafik är lika otillåtet som att köra i 150 km/h.
  • 1
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 552
Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet och[…]

Bakbok? Tog ett tag att förstå men du […]

B30a i en 740?