Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kurredutt
Hejsan jag har sökt runt angående min fråga och hittat trådar om liknande men efter att ha provat en hel del av det som nämnts skulle kunna vara fel går den lika dåligt ändå därför försöker jag med en egen tråd om mitt problem.

Jag har alltså en Volvo 740 GL -89 med vanlig b230f motor.
Den har gått hur bra som hellst till plötsligt en dag börja gå dåligt. Den brukar gå bra till en början när den är kall för att sen börja hacka främst vid gaspådrag, men den verkar gå bättre när man kommer upp i varv å gå renare. Och när jag stannar vid tex en korsning så dör den ibland även om jag försöker vara försiktig på gasen då går den upp till typ 1500 varv och dör direkt efter och motorn går ett varv baklänges verkar det som.

Jag har kollat tändningen med tändlampa och det ser bra ut.
Jag har kollat så kammen står rätt och det ser bra ut.
Sen har jag rengjort alla kontakter och jordpunkter och sådant i motorrummet.
Jag har bytt rotor, fördelare, motorstyrnings-givare, spridarrelä, vevaxelgivaren. tändmodul. luftmassemätare.
Har även kollat över tändstift och tändkablar. Tändstiften hade normal färg.
Jag har sprayat med startgas hela insuggsidan utan resultat.
Lambdalampan lyser ej heller.

Jag har funderat lite över bränslefilter då jag har kört bensinstopp ett par gånger men det verkar konstigt då den oftast går bra på högre varv när man tex åker på snön och leker.

Så finns det någon därute som har en ide vad det skulle kunna vara skriv gärna!

Tack på förhand :-)-)
Senast redigerad av 1 kurredutt, redigerad totalt 0 gånger.
En gissning är att du har problem med bränsletillförsel, en del av vad du skrivit talar för det och en del talar mot men det bör ändå tas som en möjlighet. Byt bränslefilter, kontrollera bränslepumparnas funktion samt kontrollera bränsletrycket. Eftersom du haft soppatorsk några gånger kan tankpumpen ha tagit stryk. Vad avser du med "motorstyrningskontakt"?

Mvh GK
av kurredutt
gnestakalle skrev:En gissning är att du har problem med bränsletillförsel, en del av vad du skrivit talar för det och en del talar mot men det bör ändå tas som en möjlighet. Byt bränslefilter, kontrollera bränslepumparnas funktion samt kontrollera bränsletrycket. Eftersom du haft soppatorsk några gånger kan tankpumpen ha tagit stryk. Vad avser du med "motorstyrningskontakt"?

Mvh GK
Hej! Den bakre (förpumpen) hörs att den går när man skruvar ut tanklocket och lyssnar ner i röret. Och den främre huvudpumpen antar jag går annars skulle den nog gå ännu sämre eller inte alls. Oj jag menar såklart motorstyrnings-givare. Den som sitter under insuget i toppen brevid tempgivaren till mätaren. Och bränslefilter har jag med funderat på så det kanske får bli nästa steg i felsökningen då.

Tack för svaret :-)-) Fler gissningar är mer än välkommna!
Du skriver att kammen står rätt, innebär det att du kollat att kamremmen sitter korrekt monterad? Ta även ut felkoder är du snäll.

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
av kurredutt
gnestakalle skrev:Du skriver att kammen står rätt, innebär det att du kollat att kamremmen siyyer korrekt monterad? Ta även ut felkoder är du snäll.

Mvh GK
Ja precis jag kollade så den satt som den skulle för det va det som var felet på en annan bil jag hade som gick dåligt. jag har kollat felkoder innan och då har det inte varit några. Men nu när jag va ute och kollade så fick jag en felkod, vilken jag måste fått nu precis för hade borta batteri polen igår.
Och efter det har jag nu kört ca 6 mil och fick en felkod nu på uttag 2 den var 2-3-2 vilket ska vara Lambdareglering, mager eller fet, tomgång. Men lambdalampan lyser inte och jag har inte fått någon felkod tidigare när jag tittat.

Mvh!
Felkoden är ännu en sak som kan peka mot bränsleproblem eller eventuellt LMM även om det då borde satts en felkod.

Mvh GK
av kurredutt
gnestakalle skrev:Felkoden är ännu en sak som kan peka mot bränsleproblem eller eventuellt LMM även om det då borde satts en felkod.

Mvh GK
Ja jag ska köpa bränsle filter och testa att byta det räcker det med det stora under bilen eller ska man ta det i tanken med? LMM har jag testat med en annan utan resultat.. :(

Mvh!

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]