Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kalle173
Jag har iom de senaste dagarnas kyla råkat ut för "inget oljetryck" -varningen och efter att ha läst alla trådar verkar det vara dags för rengöring av tråg, byte av oljesil och ev. oljefälla MEN.....vid samtal idag med Volvo (Bilbolaget i Umeå) hävdar man att det finns ingen oljesil på min bil (V70 -01 aut. 170hk) ?:-/
Stämmer detta?
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Hmm. När jag kollar i Vadis ser jag ingen oljesil. Det verkar inte finnas någon..Oljepumpen ser ut att sitta rakt innanför remhjulet till vevaxeln.
av kalle173
Aaaah OK! Tack för svaret! Då hade Volvo rätt alltså :oops: , frågan är då bara vad är det då som "kleggar" igen så att jag tappar trycket? Kan det finnas kanaler eller dyligt? eller kan det rent av vara pumpen?
av KajsaWarg
kalle173 skrev:Aaaah OK! Tack för svaret! Då hade Volvo rätt alltså :oops: , frågan är då bara vad är det då som "kleggar" igen så att jag tappar trycket? Kan det finnas kanaler eller dyligt? eller kan det rent av vara pumpen?
Jag köpte en -01 2,4t på en bilfirma, en vecka efter att jag hämtade bilen tappade den oxå oljetrycket. Firman böt pump, gjorde rent efter konsten alla regler men samma problem iaf. Det blev motorbyte.... (Tur att det finns lagar... :D ) Men den "nya" motorn rasa totalt efter 2 veckor, ena kammen skar... :twisted: Men efteråt sa dom på firman att bytet var helt i onödan: Det ska visst gå att spola ur oljekanalerna Utan att ta ur motorn.... :wink: Men det var så många andra irriterande småfel på den bilen så dom fick köpa tillbaka den.
Orsaken är för glest mellan oljebytena, man MÅSTE byta oftare än service-int för att det inte ska bli nått knas. Iaf på bilar med turbo.
Användarvisningsbild
av camaro69
kalle173 skrev:Aaaah OK! Tack för svaret! Då hade Volvo rätt alltså :oops:
Känns det konstigt? :lol:
av kalle173
He he jo faktiskt 8) Ända sedan jag hade en trasig lampa på instrumentbrädan ( bakom trippmätaren) och Volvos (Bilbolagets) åsikt var att det gick inte att byta lampor utan det var bara till att köpa en ny Instrumentering a' 5000:- :shock: så är min grundinställning lätt skepsis

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]