Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VXC70
Min bil hade gjort första kamremsbytet på 16 tusen mil efter ca 3år sen den var ny, fick för mig att byta den trots att den inte hade gått tillräcklig sträcka mil/ålder. Och Vattenpumpen läckte.. så är glad att jag fick för mig att byta trots att det inte var dags för det. så skadar inte att byta på första bytet om man vill :) men ska som sagt hålla längre men men plötsligt händer det!
av oldtimersmc
Byt aldrig ut hela grejer är mitt standard tipps men i det här fallet så är det enkelt. Första bytet är vid 16K/5år mil då skiter man i det och det andra är vid 32K mil och då byter man pump naturligtvis.
av Testis
Byt vattenpump!!
Det är inget att tveka på. Pratade med min morbror som är verkstadschef på en Volvoverkstad på annan ort när det var dax för min V70 att få ny kamrem. Han har sett på tok för många bilar som kommit in med ventilsallad för att det skall vara värt att chansa. Merkostnaden är ju inte så stor och när man ändå rotar där så kan man lika gärna byta för att vara på den säkra sidan som han uttryckte det.
av Bewsfroe
Godkväll!

Nu e remmarna bytta men jag bytte inte pumpen då han som hjälpte mig att skruva sa att den kändes bra och för att jag är snål :lol: Dessutom visade den inga som helst tendenser till läckage!

Hur som haver, remmarna e bytta och det känns skönt! Tack för alla svar! (B)

För att sammanfatta vilka saker som nämn[…]

Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]