Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Under ett par veckor har det börjat höras ett rosslande ljud från motortrakten vid gaspådrag:

Om jag accelererar mycket mjukt, låter det normalt
Om jag trycker ner gaspedalen lite extra, börjar rosslandet -- det låter lite som ett rosthål på ett avgasrör som smattrar, men inte ett lika aggressivt ljud, mer som om det är hål på en mjuk slang.
Problemet förvärras lite dag för dag (inbillar jag mig åtminstone)
Jag inbillar mig att motorn inte svarar lika bra på gaspådrag längre. Jag inbillar mig att den var piggare i accelerationen innan missljudet började uppstå.

Kan det vara hål på en slang?
Vilken slang är det troligtvis hål på, i så fall?
Hur lagar jag enklast ett sådant hål?
Finns andra möjliga orsaker att undersöka?
Svårt att peka ut något speciellt utan du får öppna motorhuven och felsöka. Skaffa en burk srtartgas och starta motorn och låt den gå på tomgång. Spruta startgas runt luft och vakuumslangar och då även runt hela insugskanalen från luftfilterburken till insugspackning. Om motorvarvet går upp har du hittat en läcka.

Har du ojämn tomgång? När bytte du luftfilter sist?

Mvh GK
Tack ska ni ha!
Okay, då köper jag sådan där startgas då, och ser om jag hittar en läcka.Sedan antar jag att det finns någon smälttejp som man hade på avgasrör förr, för att laga den.

Luftfiltret ska ha varit bytt för ett par år sedan, om jag inte har blivit felinformerad.

Jag ska kolla grenrörspackningen också; ja det låter "från det hållet" (när jag kör, alltså), jag fantiserar att det skulle kunna låta som klapprande insugsventiler. Var sitter katten någonstans?

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]