Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ToKi
Hej,
Vi har problem med vår XC90 -06, D5.

I mars fick vi felmeddelande "Motorservice erfodras" och i samband med en service strax efter avlästes felkoden "EMC 135F - Signal felaktig".
Verkstaden (Mekonomen) sade att luftmassemätaren behövde bytas, vilket då gjordes.

Ett halvår senare visas "Motorservice erfodras" på displayen igen. Denna gång avläses felkoderna:• 1890 – Manöverdon virvelspjäll
• - Fastnat
• 1870 – Manöverdon virvelsjäll
• - Avvikelse
• 135F – Luftmassmätare
• - Signal felaktig

Armen till virvelspjället hade lossat och vi lämnade bilen till Volvoverkstad för reparation i slutet av oktober 2011.
Felet gick inte att reparera med den enklare reparationssatsen utan den större, där diverse slangar o dyl byts, lagningen för 8000 kr fick göras.

Bilen går bra i ca 2 veckor men sen dyker "Motorservice erfodras" upp igen och felkoden pekar på luftmassemätaren.

Provtryckning för att kolla om ngt läckage förekommer görs, programvaran för enheten uppdateras samt Mekonomen byter luftmassemätare igen (eftersom Volvo antydde att det kunde vara den då det inte är en Volvo originaldel).

Nu tänds varningslampan titt som tätt. Den tänds mitt under körning och kan även slockna mitt under körning. Oftast är varningen tänd (ca 85% av körtiden)
Bilen går normalt (vad vi kan känna). En gång vid acceleration från ca 50 upp till 90 (då visade displayen ingen varning), ryckte bilen till och samtidigt dök varningen upp.
Andra gånger har varningslampan släckts vid ex tomgång eller vid avlämnande av barn till träning...

Vid senaste kontakten med Volvo-verkstad i förra veckan, fick vi beskedet att det antagligen är topp-locks ventilerna som behöver slipas (att sot-partiklar satt igen dessa). En reparation på 25000 kr !!!
Motorljudet jämfördes med ljudet från en "frisk" bil, men ingen skillnad kunde höras. Vi fick rekommendationen att köra vidare med bilen för om det är detta fel så kan man till slut höra det på motorljudet.

Nu undrar vi om någon annan känner igen dessa symptom och om den föreslagna reparationen verkar rimlig?
Jag har samma fel på min bil. Dock så kommer varningen bara upp vid uppstart. Har även jag bytt lmm utan någon som helst märkbar skillnad. Dock så tappar min bil effekten under acceleration ibland. Felet på min bil kom efter att den hade stått på verkstad i 2.5 månad. Antingen kan det vara en sensor på ic:n som spökar eller så kan det även vara WG:n som krabbar. Jag ska prata lite med min mek i veckan om mina problem.
Användarvisningsbild
av gooose
Vid felkod ECM 135F kan denna sättas av följande orsaker: defekt Lufftmasse, Kamrem som kuggat över, Felaktig tryckgivare på intercoolern

Då du bytt ut Luftmassemätarn 2 ggr så är den troligen ok
Kolla är/börvärden från tryckgivaren på intercoolern
denna är troligen defekt inte allt för ovanligt att den felar
Som sista moment kolla kamrem så den står enl märkningar
sedan finns det självklart fler saker men dessa är enkla att kolla och sådant som jag råkat ut för

//Gooose
gooose skrev:Vid felkod ECM 135F kan denna sättas av följande orsaker: defekt Lufftmasse, Kamrem som kuggat över, Felaktig tryckgivare på intercoolern

Då du bytt ut Luftmassemätarn 2 ggr så är den troligen ok
Kolla är/börvärden från tryckgivaren på intercoolern
denna är troligen defekt inte allt för ovanligt att den felar
Som sista moment kolla kamrem så den står enl märkningar
sedan finns det självklart fler saker men dessa är enkla att kolla och sådant som jag råkat ut för

//Gooose

jag har nu den där givaren liggandes ute i bilen. Ska se om jag kan byta den på jobbet imon om det är lugnt.
Användarvisningsbild
av gooose
Är det inte så att då man vill att det skall vara lugnt på jobbet så blir det oftast tvärtom

Så jag brukar alltid önska mig för jä...ga dagar så kan man andas ut

kör en bra bit och utvärdera efter du bytt
Kan du få någon som raderar felkoder efter du bytt givaren är det bra
annars så lossa batteripolen undertiden du byter givaren
Är inte alltid det ger önskad effekt men vissa fel kan orsaka att adaptionen i ECM ändras och att du kan få andra fenomen efter du bytt givaren trots att den egentligen är bra
Så lossar du Batteri polen så undviker du att adaptionen spelar dig ett spratt

//Gooose
gooose skrev:Är det inte så att då man vill att det skall vara lugnt på jobbet så blir det oftast tvärtom

Så jag brukar alltid önska mig för jä...ga dagar så kan man andas ut

kör en bra bit och utvärdera efter du bytt
Kan du få någon som raderar felkoder efter du bytt givaren är det bra
annars så lossa batteripolen undertiden du byter givaren
Är inte alltid det ger önskad effekt men vissa fel kan orsaka att adaptionen i ECM ändras och att du kan få andra fenomen efter du bytt givaren trots att den egentligen är bra
Så lossar du Batteri polen så undviker du att adaptionen spelar dig ett spratt

//Gooose
Du har rätt, blev inte lugnt på jobbet idag så jag kunde inte ta det i jobbets verkstad.
Då har jag bytt givaren på min bil nu. Dock bara kört ca 2 mil med den med den nya givaren. Men som planerna ser ut nu så blir det en tur till Svenska rallyt i helgen och det är ca 45 mil enkel resa dit.
Felkoderna ska jag se om jag kan åka till en kompis innan vi åker till rallyt så får han radera mina koder, han ska ju trotsallt åka med i min bil dit isf.
jag tog bort jordkablen från batteriet på bilen, som vanligt när jag krabbar med någon elektronik i denna nya, men felkoden kom tillbaka dom 2 första uppstarterna, men den 3:e och sista för idag så kom den inte upp. Får se hur det blir imon bitti när bilen är kall.

Jag tror jag vet varför min givare var kass iallafall. Det är en oljefilm på givaren, så jag misstänker att min turbo börjar att säga upp bekantskapen med övriga bilen. Visst bilen har ju trotsallt rullat nästan 25 000 mil nu på knappt 5 år...
Återkommer om några mil med resultat.

Bild på givaren:
Bild
av ToKi
Hej igen och tack för svaren!
Om det är tryckgivaren som är fel hur pass tydliga är "symptomen" vid körning. Jag tycker ibland att bilen är slö vid acceleration på de högre växlarna däremot på de lägre svarar den på tryck på gaspedalen?
För min del var symptomen väldigt tydlig då bilen knappt orkade röra sig när givaren ballade ur. Den kunde även börja svajja i laddtryck så bilen hackade sig mjukt framåt så att säga. Var olika från ång till gång när man körde, ibland var det bara någon enstaka acceleration, nästa gång kunde det vara tills man stängde av bilen.

Jag ångrar att jag inte bytte givaren tidigare, då den bara kostade mig 975:- på volvo.
gooose skrev:Hur har bilen vart sedan bytet av givaren ? Något återfall eller är det fallet avslutat

//Goose

Har just nu passerat Skövde påväg mot dom värmländska rallyskogarna, har just nu kört nästan 26 mil ikväll och inte ett enda återfall hittils. Just nu så åker jag men det hade känts om det hade återkommit.
Innan vi åkte så nollade vi alla felkoderna på bilen så ska vi kolla dom när vi kommer hem igen. Men som det ser ut nu så är fallet avslutat.

Tackar för din hjälp Goose, är sur på mig själv för att jag inte lyssnade på dig från början.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]