Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå hallå!

jag bytte relativt nyligen kyl på min 855a, men i efterhand så går han inte upp i temp ordentligt, jag kan ligga och fläska på motorvägen med massa last i han och får ändå inte upp nån temp, men till det mystiska är att om jag kör på morgonköer då det går väldigt långsamt så knatar han upp i rätt temp (detta på mätaren då) men lika snabbt som det släpper och börjar gå normalfart så sjunker tempen igen.

Några som har lite tips? Jag får varmluft ut i kupen så den blir juh varm iaf, men inte tillräckligt.

Tack så mycket på förhand!

//Linus
Alfredo skrev:kanske termostaten?
Mycket möjligt men den skall tydligen vara bytt rätt nyligen av förra ägaren, kan iofs ha varit ett måndagsex.
Billigt att byta är det ju så byte rekommenderas. Se till att vända termostaten rätt både när det gäller rätt del mot motorn men även så att det lilla hålet pekar uppåt.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Billigt att byta är det ju så byte rekommenderas. Se till att vända termostaten rätt både när det gäller rätt del mot motorn men även så att det lilla hålet pekar uppåt.

Mvh GK
Tackar! Bör jag tömma systemet innan jag byter eller nått? Eller är det bara att lossa slangen vid blocket? Kommer det att läcka ut massa kylarvätska eller är det bara lite?

//Linus
Kommer att läcka en del så du får toppa upp med kylarvätska efteråt, se till så du blandar 50/50 först i en dunk innan du fyller på.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Kommer att läcka en del så du får toppa upp med kylarvätska efteråt, se till så du blandar 50/50 först i en dunk innan du fyller på.

Mvh GK
Kalas tack så mycket!
Linkus skrev:
gnestakalle skrev:Billigt att byta är det ju så byte rekommenderas. Se till att vända termostaten rätt både när det gäller rätt del mot motorn men även så att det lilla hålet pekar uppåt.

Mvh GK
Tackar! Bör jag tömma systemet innan jag byter eller nått? Eller är det bara att lossa slangen vid blocket? Kommer det att läcka ut massa kylarvätska eller är det bara lite?

//Linus
Varförlossaslangen vid blocket, du har en tappventil längstner till höger om du står framför bilen lossa den med en 13 ring, ha en ren bytta sedan är det bara att hälla tillbaks när du är klar.

glömt inte att dra åt innan du häller tillbaks

/Rookkeer
Rookkeer skrev:
Linkus skrev:

Mvh GK

//Linus
Varförlossaslangen vid blocket, du har en tappventil längstner till höger om du står framför bilen lossa den med en 13 ring, ha en ren bytta sedan är det bara att hälla tillbaks när du är klar.

glömt inte att dra åt innan du häller tillbaks

/Rookkeer
Låter iofs rätt smart ja... tack för tipset, tycker att jag borde kunnat lista ut de själv :oops:

Inget flöde alls? Absolut att termostaten int[…]

Hej! Nu efter 28000mil så vill min V70 -12[…]

240 med "specialvagnsnummer"

Tackar! :-) Jo jag föll för denna ocks[…]

Nästa elbil från Volvo?

är jag ensammen om att tycka att det hä[…]