Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#615157
Herkulez skrev: Men återigen! Det kanske är otydligt. Nu jämför jag två beggade. Glöm den nya ett tag.
Då blir nog kalkylen jämnare, men det som kommer in då är de riktigt dyra servicarna vid 12000 mil för DRIVe. 14500kr fr 12000 mila servicen tar ett tag att köra in med en skillnad per mil på 3 kr.
av Herkulez
#615176
Roar mig lite med att försöka mig på en kalkyl ( har inget att göra :) ) Ny drive e vs beg. drive e MY10 (190k 6000mil). 2000mil/år och 5 år.
Efter 5år: MY12 = 10000mil MY10 = 16000mil MY12 bruttopris 325k nettopris 300k
OBS!!!! Inget facit, men kommentera/rätta gärna. Inget att göra med tidigare beg. jämförelser.
Kostnader/år

V70 Drive e MY12 V70 Drive MY10

Värdeminskning 40k 26k
Kapitalkostnad 15k 9k
Service/rep 4,5k 10,5k
Bränsle 16k 17,5k
Skatt - 0,5k
Försäkring 4,2k 5,4k
Däck 2k 4k

Tot/år 81,7k 73,4k
kr/mil 40,85 36,7

Värdeminskning: Vem vet svaret. Prisdiffen mellan modellerna efetr 5 år känns ok. (100k/60k)
Kapitalkostnad: Bundet kapital/utebliven avkastning. Diskonteringsränta 5% (lite låg kanske)
Service/rep: Intervallet 10000mil till 16000mil kostar lite mer enl. mina tidigare erfarenheter.
Bränsle: MY12 drar marginellt mindre. Eller? har inte kollat. Antar det.
Skatt: MY10 åker på skatt 2 sista åren
Försäkring: Vagnskada 3 år på MY12. Hel 500kr/mån, halv 250kr/mån
Däck:

600-700kr billigare/mån i den beggade.
av sweborn
#615221
Räkna med att du kan få 3 års fri försäkring på en 2012 drivE. Vet inte var du bor, men för mig är det en bra bit över 30' i fördel till nybilen jämfört med en 2008/2009. Finns en hel del kampanjer dessutom, och 5 års befrielse från "skatten".

Man får tyvärr räkna med att en 2008 V70 lär kosta en del stålar på verkstaden också jämfört med en 2012.

Är inte övertygad om att just drivE sjunker med 50% på 3 år, det är nog en sorts bil som kan hålla värdet bättre än så. Även begagnat, förstås.
av Thella
#615276
Hm, har kommit till någon slags slutsats här om man jämför en -08 flexifuel och en -10 drive. Om jag över en 4 årsperiod kör 10 000 mil så har jag bränslemässigt tjänat ungefär 30 000 kr på att köra Drive. Men om Drive kostar 190 000 kr idag samtidigt som flexifuel kostar 130 000 kr så kommer Drive att värdeminska ner till cirka 100 000 kr samtidigt som flexifuel kommer att värdeminska ner till 70 000 kr (spekulationer). Men poängen är att Drive förmodligen kommer att värdeminska lika mycket som man tjänat på bränsleförbrukningen (jfr alltså med flexifuel).

Servicekostnaderna kommer alltså att avgöra vad som är mest gynnsamt. En 08 bör åka in på service mer frekvent än en 10, men samtidigt kostar Drive kanske 15 000 kr mer att serva med partikelfilter och adaptiv. Så...dött lopp?

Ni märker att jag försöker skapa incitament för att köpa Drive.... :wink:
av Thella
#615445
Och här kommer mer:

En flexifuel ska servas för ca 3000 kr var 1000:e mil. Vid 6 och 12000 ökar kostnaderna och man får plussa på totalt 9000 extra sett till båda servicarna. En bil som rullar 10 000 mil i ens ägo kostar alltså 39 000 att serva. En drive som rullar 10 000 mil i ens ägo kostar: 15 000 kr vid 12 000 mil och 8000 kr vid 6000 mil. Däremellan kostar service 3000 kr var 2000:e mil (eller 1 år). Summa blir alltså 15000 + 8000 + 3000 + 3000 + 3000 = 32 000. Allt detta förutsatt att man kör minst 2000 mil/år. Drive är alltså billigare att serva om man kör 2000 mil per år eller mer!

Allt detta enligt Upplands motor Uppsala. Bilia var några tusenlappar dyrare.
av Lövet
#615504
Om du kör mer än 1000 mil per så har jag för mig att varannan service är en så kallad "anpassad service" med bara oljebyte som är betydligt billigare på 2.0F. Det finns nån tråd om servicekostnader, ska se om jag hittar den.
av Thella
#615530
andreas_lofgren skrev:Om du kör mer än 1000 mil per så har jag för mig att varannan service är en så kallad "anpassad service" med bara oljebyte som är betydligt billigare på 2.0F. Det finns nån tråd om servicekostnader, ska se om jag hittar den.
Ok kolla gärna upp :) hursomhelst så måste flexifuel "ta in" 7000 kr. Så mellanservice måste i sådana fall stanna på 1500, ngt jag har svårt att tro. Åtminstone på bilia och Upplands motor.

Min XC90 D5 har fått uppgraderingen i samban[…]

Byta motorolja V60

Ser ut som att Volvo har maskinskadegaranti p&ar[…]

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]