Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av holmberg87
Hej!

Som rubriken säger så känner jag en oljelukt inuti kupén men jag hittar inga läckage nånstans. Kör jag som vanligt luktar det inte men när jag stannar i korsningar eller står på tomgång så luktar det varm olja, inte så mkt men det känns att det luktar något.
Kan det vara vevhusventilationen som sitter igen? Lr finns det några vanliga ställen som kan läka som jag inte tänkt på att titta? För jag har motortvättat och gjort kliniskt rent överallt men ser inget läckage nånstans...
Kan tillägga att jag har kondens på oljestickan om det kan va till hjälp för någon kunnig.
av holmberg87
Hej!

Tack för tipsen! Finns det någon sprängskiss man kan se vevhusventilationens alla delar, så ja kan hitta det lättare?
Ska även kolla oljan till turbon idag.
av holmberg87
Hej!
Jag har fortfarande inte hittat felet. Dessutom knackar motorn ovanligt mkt tycker jag. Är det vanligt på s40 2.0T eller kan det ha något samband med min oljelukt?
av holmberg87
Hej!
Nu har jag äntligen lokaliserat felet. På turbon sitter det något som liknar en tryckklocka alldeles bredvid inloppet. Den "koppen" sitter fastskruvad med 3st skruvar varav den nedersta är kladdig av olja och det har runnit ner på turbon.
Jag har rivit ner den här saken och kan konstatera att det är nåt membran med en gummibälg och en fjäder, som det går en vacuumslang till. vad är det för något? Ska köpa en ny imorgon då det måste vara den som läcker/är sprucken trots att jag inte hittar någon spricka i gummit.
Vad är det för någonting?
av holmberg87
Har nu varit på volvo och det enda dom kunde rekommendera var att byta alla slangar till turbon ifall någon sitter igen och oljan åker bakvägen och trycks ut.. Jag hade lite olja där tryckröret går in i turbon och där ska det väl inte finnas tillstymmelse till olja.
Någon som varit med om nåt liknande lr har tips?
Även volvo har felsökt bilen och inte hittat något oljeläckage.. Haha lite otroligt tycker jag
Användarvisningsbild
av vetten
Den där saken som du beskriver med membran och vakumslang verkar ju vara Wg-klockan som reglerar laddtrycket genom att öppna när laddet blir för högt.
Sen oljeläckage ska ju inte förekomma alls och speciellt inte vid tryckröret. Har du kollat så att inte oljefällan vid vevhusventilation är igentäppt?
av holmberg87
Hej!

Nej det är inte WGn. Det är tydligen dumpventilen som sitter där direkt på turbon, vilket jag inte trodde att den gjorde hehe. Iaf så är det dumpventilen och det har kommit olja från den. När jag plockar isär den så tycker jag att det borde vara o-ringstätning lr packning där men så var det inte.
Och volvo hade inte dumpventilen som reservdel heller så är det någon som vet om det ska vara en packning där lr ska det monteras utan och bara membranet håller tätt? Gör man så och dumpen öppnar så kan det ju komma oljeskvättar som rinner ut.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]