Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HGT
Bjornn skrev:
taxi skrev:Bör tilläggas att man inte ska tvinga igång kompressorn längre än nödvändigt, nån sekund ska väl räcka för felsökningens skull?
Står man stilla på tomgång brukar AC hoppa igång, tror motorvärmen gör det..
Sen undrar jag om en V70 kan ge felkod pga för lite gas eller en dålig tryckvakt? För en 850 kan inte det.
Jepp min V70 hade lagt felkod på tryckvakten.

Vad har du för årsmodell? Vet du vad felkoden heter för jag har aldrig sett den, kanske missat?:)
av Bjornn
HGT skrev:
Bjornn skrev:
taxi skrev:Bör tilläggas att man inte ska tvinga igång kompressorn längre än nödvändigt, nån sekund ska väl räcka för felsökningens skull?
Står man stilla på tomgång brukar AC hoppa igång, tror motorvärmen gör det..
Sen undrar jag om en V70 kan ge felkod pga för lite gas eller en dålig tryckvakt? För en 850 kan inte det.
Jepp min V70 hade lagt felkod på tryckvakten.

Vad har du för årsmodell? Vet du vad felkoden heter för jag har aldrig sett den, kanske missat?:)
Kommer ej ihåg nummret, var ett bra tag sen nu, men har för mig att det stod Felande tryckpreostat
av Tjonge76
Jag köpte två flaskor av detta http://biltema.se/ProductImages/36/large/36-328_l.jpg .
Som beskrevs tidigare plockade jag ur kupéfiltret och matade in slangen genom fläkten. Jag förlängde dessutom den medföljande slangen med hjälp av spolarvätskeslang till ungefär det tredubbla för att nå hela vägen ner till värmepaketet. Jag började med att mata hela vägen ner. Sen mosade jag in medlet och drog saaaakta tillbaka slangen. När jag kommit 1/3 av sträckan hade jag tömt en burk, så jag kopplade på nästa och fortsatte. Efter 1/4 av sträckan kvar, så började skummet dyka upp i fläkten, så jag avbröt där.
Sen lät jag bilen stå över natten för att skummet skulle försvinna och rinna ut genom dräneringarna. VILKEN SOPPA!!! Under bilen låg en kolsvart soppa som till färgen påminde om spillolja. Kan tänka mig hur det systemet har sett ut. Jag gorde om proceduren en gång till, fast med betydligt mycket mindre medel. Denna gången körde jag dessutom fläkten direkt efter att jag sprutat in medlet. Detta för att jag hoppades att skummet skulle ta sig en liten bit längre förbi förångaren. Denna gången såg pölen bättre ut. Den var mer ljusgrå. Då medlet luktar kanska skarpt (men gott) så kopplade jag in min batteriladdare och satte den i supplyläge, startade fläkten och lät den gå i någon timme.

Nu luktar det inte sur disktrasa längre :lol: .

Passade på att kolla funktionen på recirkulationsspjället och såg att detta inte fungerade, så jag passade på att fixa det , samt byta kupéfilter.
Jag la även märke till att spjällets viloläge är öppet, så till er som misstänker att armen till spjället hoppat av, så är det mer troligt att det står öppet...inte stängt i recirkulationsläge.
av Tjonge76
Bjornn skrev:
Vet att det finns ett VOLVO orginaltillbehör som består av ett hjälpfläktpaket som monteras i väggen i bakluckan på V modellerna och styrs av det ordinära värmepaketet för att hjälpa ut luften att passera.

Hur blir man av med microberna och hur upptäcker man dem?
Verkar ju intressant :D . Art# och pris?. Någon som vet?

Inget flöde alls? Absolut att termostaten int[…]

Hej! Nu efter 28000mil så vill min V70 -12[…]

240 med "specialvagnsnummer"

Tackar! :-) Jo jag föll för denna ocks[…]

Nästa elbil från Volvo?

är jag ensammen om att tycka att det hä[…]