Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av breakdown89
Ja just. Det konstiga är ju att problemet uppdagade sig efter lådan blivit Varm och körts ett x antal mil. Kan det vara så att oljan blivit överhettad? Sitter bara Och spekulerar, kan inte så mycket om automatlådor. Men vill gärna lära mig ;-)
Användarvisningsbild
av White
Jo, som sagt... Lite långsökt. Men man måste tänka utanför boxen som det så populärt heter... :mrgreen:

Jag tror också på att lådan har fått nådastöten med hästtransporten, om inga andra uppenbara fel som låg oljenivå eller feljusterad
kickdownwire finns.

Men problemet verkar vara löst... :roll:
av TummenMittHanden
Hej igen.
Har jobbat hela helgen och ej kunnat ge respons på saken.
Just nu så kommer den ingen vart, ibland går växeln i, i ca 1 m sen helt död igen. Det som man kan antyda är en konstigt vinande ljud som ej kommer från motorn.
Överväxel har ej använts vid körningen.

Ska kolla oljan igen som ni säger.

Sen hade ägaren kollat med någon vän som sa att det kunde vara lamellerna/kuggen som har "försvunnit", därav att man kan köra en bit ibland.
Användarvisningsbild
av White
Aha, okay!
Tyvärr många som ställer en fråga och aldrig hör av sig mer...

Är lamellerna totalbrända borde det synas i form av svart olja, är splinesen sönderdragna borde den inte driva alls.

Är det inte oljenivå eller kickdownwire som strular lutar det nog åt att lådan rasat. Kan ju kanske iofs vara någon tätning som är kass så lådan inte orkar hålla trycket, borde ju finnas uttag att mäta linjetrycket i med en oljetrycksmätare för hydraulik.
av TummenMittHanden
Okej. Just när det hände och jag kollade oljan så var den inte svart, men de var ju kväll så man såg inte så jättebra iofs. ska kolla i dagsljuset nu.

Fick tag på min kusin (som jobbar som mek/skadereglerare. på pegout) nu som då oxå trodde det var lamellerna då den bara lagt av helt plötsligt plus en kombo av dålig olja osv osv.

Han sa att en beg låda blir nog billigast och bäst, samt att han kan göra det åt mig då dom har "familjedagar" på verkstan (man får fixa o trixa med familjens bilar grattis) så det kommer väl kosta en beg låda och en flaska whiskey;)

Någon som vet ngt bra ställe (bildemontering) som ligger i sörmland med omnejd?? Ska googla lite oxå..
av TummenMittHanden
Hur vet jag vilken låda det är? Hittar ingen bok i bilen:( Volvo 740 2.0 GLE -87 med automatlåda.. Priset ligger mellan 995-3200 ser jag på nätet.. Om man söker på en 740 men vet ju inte riktigt vilken jag ska ha..

Vad säger detta er??
AISIN WARNER 0371
B230A

eller

03-71L AW

Årsmod, spelar det ngn roll? Låt säga om jag hittar en som suttit i en -85a, går den att använda då?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av White
Sitter en liten skylt på lådans vänstra sida som talar om vilken modell det är.

AW03-71L är en låda som sitter till flera olika B230, bla B230FK/FT. Ska du ha tag på en begagnad är det klokast att få tag på en med samma nummer som den som sitter redan. Lådorna kan heta samma, typ då AW03-71L, men det är olika setup i dom beroende på vilket vridmoment motorn har som dom är ämnade för. Att tex ta en låda från en B230FT till en B230F kan ställa till problem med för tidigt stallvarv osv...

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]