Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peterair
:D Hej alla glada och kunniga volvo älskare.
Jag skulle vara tacksam för alla tips ni har o ge.

Har en volvo 244 81:a b21a motor, förgasare.

Skulle köra ut den från varm garage idag och den gick lite segt igång. när jag sedan stängde av den 2 min senare och skulle starta den igen gick det ej.
Start motor jobbar på som den ska (låter så), kollade tändstift de ger gnistan. Provade spruta in start gas.
Ju en grej var kanske viktig. hade väldigt lite soppa i bilen. så jag fyllde på typ 5 liter och körde i en K-sprit flaska i tanken= startar inte iaf.
Vi drog den några varv med lastbilen och försökte dra igång den men det gick inte.
innan dess har allt fungerat bra och den startade som den skulle alltid ( sedan december då jag fick den).

Jag måste säga att jag inte kan nåt alls om volvo och har lärt mig nu de enklare saker med hjälp av polare.
Men fortförande kan ej fatta vad det är!

Misstankar som finns är kanske säkringar till bensinpump eller nåt??? eller själva bensin pump??
Har även försökt att hitta bensinfilter förra veckan men hittade inte den under huv. och letade lite under men såg inte den.

Som sagt jag är helt 0 på volvo. Om det kan vara filter eller pumpen hur och var hittar jag de och kommer åt dem??

eller finns det andra kända fel?

HELP ! ??:-/ :???: :oops:
umekille skrev:slå i en skvätt bensin i förgasaren vrid på gasen och
provstarta vill den då...är det bensintillförseln som spökar
oK! kan nån bara förklara var exakt jag ska slå i en skvätt soppa? jag ser förgasaren men det går några slangar in i den?
:oops:
Du har en mekanisk bensinpump som sitter på insugssidan av blocket, följ bränsleslangen från förgasaren och bakåt så hittar du den.

Har du provat att spruta in startgas i insugskanalen eller direkt i förgasaren?

Mvh GK
jag har provat med start gas i luft röret efter luft filter.
Alltså sitter min bränslepump under huv.? eller har jag två en i tanken en under huv?

p.s var någonstans i förgasaren kan jag spruta i start gas?

(tack för all hjälp och sry om jag ställer "dumma" frågor) :D
av umekille
brukar vara gummit som sitter innanför luftkolven som blir trasigt
på dessa förgasare på ena sidan har du en svart ratt som går skruva ur
då följer den med en mätsticka där skall också finnas förgasarolja så det syns
på stickan...innanför där sitter gummimembranet som kan vara sprucket
(vanligt åldersfel på dessa)
av umekille
brukar vara gummit som sitter innanför luftkolven som blir trasigt
på dessa förgasare på ena sidan har du en svart ratt som går skruva ur
då följer den med en mätsticka där skall också finnas förgasarolja så det syns
på stickan...innanför där sitter gummimembranet som kan vara sprucket
(vanligt åldersfel på dessa)
På en förgasarbil har du normalt bara en mekanisk bränslepump. Den sitter i ditt fall på motorns vänstra sida, ganska långt fram, i närheten av fördelardosan. En rund metallburk med en slang in, kommer bakifrån, och en slang ut, fortsätter mot förgasaren. Om du har ett bränslefilter (ingen självklarhet) så brukar man sätta det på slangen mellan bränslepumpen och förgasaren. Det är då vanligast med en liten rund genomskinlig plastburk. Ungefär 3 - 4 cm i diameter och 5 - 6 centimeter långt.
Om allt fungerar som det skall, så skall det alltid vara mer än 3/4 med bränsle i filtret. Det får inte komma några luftbubblor medan motorn är igång. Det indikerar i så fall att du har en läcka på din bränsleledning. Och föroreningar skall naturligtvis stanna i filtret. Filtret är av engångstyp och byts ut om det har samlat upp föroreningar. Det kostar vanligtvis under 50 kr.
Om du avser att behålla bilen för användning i framtiden, så köp dig en verkstadshandbok, Haynes eller Volvos egen Gör Det Självbok för Volvo 200-serien. Den sistnämnda finns ibland på Blocket eller Tradera. Men även på vissa antikvariat.
Om du har någon av dessa böcker så har du ett utmärkt läromedel tillsammans med din bil. Det är nämligen så att om någon novis eller utomjording skulle slå upp ordet Automobil i ett uppslagsverk, så kommer man väldigt nära hur en bil såg ut och var konstruerad på 70- och 80-talet om man samtidigt tittar på en Volvo 200. Så var rädd om din bil, vårda den och lär dig allt om den. Den är erkänt enkel att sköta och serva.
Rådlös skrev:På en förgasarbil har du normalt bara en mekanisk bränslepump. Den sitter i ditt fall på motorns vänstra sida, ganska långt fram, i närheten av fördelardosan. En rund metallburk med en slang in, kommer bakifrån, och en slang ut, fortsätter mot förgasaren. Om du har ett bränslefilter (ingen självklarhet) så brukar man sätta det på slangen mellan bränslepumpen och förgasaren.
Jag letade efter bensinfilter som sagt (köpte en först ) men hittade inte den. letade överallt fram och även så gott jag kunde under bilen. men den sitter ingenstans. Några kompisar sa till mig att det inte säkert att den finns. Sedan hörde jag oxå teorierom att den kan vara placerad under tanken typ.

Att det är en pump skulle underlätta säker, men en sak gör mig galen. Jag öppnade "skåpet" med säkringar och såg att jag har 2 säkringar till bränslepumpar. det gjorde mig galen. kan detta gå ihop? Mekanisk pump men ändå behöver säkring??? hur många pumpar finns det i den här skönheten ? heh! :?: ??:-/
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!