Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Om jag har förstått rätt så har du spänning ut från CEM till båda sidornas helljus men bara ett fungerar. Om du ansluter lamphuset som inte fungerar till den andra sidan så fungerar det. Då borde ju lamphusen och CEM vara utan problem.

Har du kollat så att spänning kommer fram till kontaktdonet till lamphuset som inte fungerar? Det är samma ledningsfärger som ut från CEM. Om spänning inte kommer fram till kontakdonen till lamphuset men det finns spänning ut från CEM verkar det ju vara ledningsbrott men det är mycket ovanligt. Om du har xenon på halvljuset så finns en skarv i ledningsstammen på varje sida då ledningen för helljuset grenar upp sig i två ledningar, en till helljuslampan och en till solenoiden som höjer halvljuset. Kanske problem med denna skarv? Mät om spänning finns på båda ledningarna. Om du har xenon: höjer sig halvljuset?
Användarvisningsbild
av Camel
Du har spänning i kontaktdonet till lamphuset på båda sidor men helljuset lyser inte på ena sidan. Om du ansluter lamphuset som inte lyser till andra sidan lyser helljuset. Det verkar vara lite motsägande. Men huvudsaken är ju att du har spänning i kontaktdonen på båda sidor till lamphusen. Felet borde då vara inne i lamphuset. Är ledningarna till helljuslampan korrekt anslutna efter återställning från xenon?
av guest
Ja allt är korrekt för den funkar ju om jag sätter den på andra sidan.
Och om jag tar lamphuset från den fungerande sidan å sätter på andra sidan så funkar den inte.
Användarvisningsbild
av Camel
guest skrev:Och om jag tar lamphuset från den fungerande sidan å sätter på andra sidan så funkar den inte.
Ok, och på den sidan är det spänning i kontaktdonet till lamphuset?
Användarvisningsbild
av Camel
Du har ju spänning i kontaktdonen på båda sidor men ett lamphus som fungerar på ena sidan fungerar inte på den andra. Egendomligt. Är det kanske något problem med själva kontaktdonet?
av guest
Ja det var mycket märkligt det här..Får ta och mäta lite mera å se om jag hittar något.

Tusen tack för du har tagit dig tid.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Att mäta spänningen i kontakten utan att ha en sluten krets (läs: lampa inkopplad) betyder inte att det finns spänning där när man kopplar in lamphuset..

Är det en klämd kabel där bara kanske en liten tunn kardel fortfarande är hel enbart så kommer du i obelastat läge att mäta 12V eller nåt i närheten, men när du sen kopplar in lamphuset så blir spänningsfallet i den tunna kardelen för stort och lampan lyser således inte.

Att mäta fram en spänning utan att ha en förbrukare inkopplad säger inte så mycket tyvärr.
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]