Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robins
Så, då var glykolen bytt, bilen körd i en timme, ingen olja eller något vatten där det inte ska vara! Försvinner inget vatten ur den heller, så den överlevde äventyret! Måkte säga att jag blir imponerad av att den överlevde detta!! Tack för snabba svar! Detta forum verkar som rena guld gruvan för en Volvo ägare!!
av Robins
Ja det känns riktigt skönt! Fyllde upp fullt i behållaren nu efter körningen, så nu är systemet fyllt, ska bara hålla lite koll under veckan men det verkade inte skadat något!

Tror det får bli att köpa en trisslott och se om man har mera tur :D
Re: Volvo 940 ltt gått varm men ej kokat!
av Robins Idag, 17:40

Ja det känns riktigt skönt! Fyllde upp fullt i behållaren nu efter körningen, så nu är systemet fyllt, ska bara hålla lite koll under veckan men det verkade inte skadat något!

Tror det får bli att köpa en trisslott och se om man har mera tur
Körde av generatorremmen i fjor (16v motorn), Körde ganska länge innan den blev "för varm". stannade och kollade vad det var, vände och körde hem. Då såg jag remmen på vägen så jag vet ungefär hur långt kört (c:a 1km) och då hade jag 2km hem. Den blev ganska varm men den kokade inte. Har inte märkt något fel på den. Det finns ett enkelt sätt att kolla om kompressionen "går ut" i kylvattnet. Så här skrev jag för någon månad sedan:
Det lättaste sättet (tycker jag) att kolla om kompressionen läcker ut i kylvattnet är att varmköra motorn till "normal temperatur" (termostaten har öppnat) och sedan fylla upp kylvatten ända upp till att det "rinner över" i expantionskärlet och låta motorn gå på tomgång. När motorn är "helt genomvarm" så ska vattennivån inte röra sig, men om kompressionen läcker ut i någon kylkanal (aldrig så lite) så börjar det rinna över efter ett tag. Det går olika fort beroende på hur stor läckan är. Det viktigaste är att vattentempen är konstant (kylfläkt och termostat måste fungera).
Tilläggas bör, att man ska inte ändra varvtalet under tiden man testar. Gasar man till sjunker vattennivån och när den gör tillbaka till tomgång, rinner det över. då får man fylla upp igen om man ska fortsätta testet.

Mvh
Lennart
av Robins
hade bilen varmkörd och ståendes på tomgång i morse med avtaget kylarlock och då var vattnet helt still i behållaren, inte en tendens till att bubbla! kommer ingen väldig vit rök i avgasröret, och oljan är lika fin som den var innan!
av Robins
Va bra! Då kan jag tuffa vidare med den! Börjar fundera på om dessa bilar går att slita ut?! Bara det finns ström i batteriet startar de hur varmt eller kallt det än är och bara går och går!! Att dessa bilar slutade tillverkas är väldigt synd!!

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]