Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

De går inte länge mellan problemen med bilen, idag gick en fjäder av till kopplingspedalen vid växling, nån skit som verkar ha som uppgift att
dra tillbaka kopplingspedal med lite mer tryck.
Får väl åka in till verkstan på måndag å klaga igen, inte längesedan sist.

*Kompressor till ac´n bytt (började föra oväsen efter 1400 mil
* Gnissel i bromsklossar sedan bilen gått 30 mil vid låga farter
* Fjäder till kopplingspedalen gick av och la sig vid fötterna på golvet efter 2300 mil
* oljud inredning efter 30 mil
* gnissel/gnek i växelföraren efter ca 1800 mil
* varvräknarnålen verkar gå trögt, faller ojämt vid växling sedan bilen var ny

Aldrig mer volvo!
Det e inte bara dämparfjädern då??? den sitter bara med ett "U" upptill och nertill över en "pinne" den kan ju losna om man verkligen trycker kopplingen i botten. I så fall bara att trycka ner kopplingen o sätta tillbaka den!
Haha. Jag har haft ungefär lika mkt med problem på min V70 Drive -11.
Fjädern gav upp på min koppling oxå. Byttes på garantin.
*Har bytt ut bussningar i framvagnen (3 grejer gjordes i framvagn)
*Två gånger har handtaget på förardörren justerats, inuti och utanpå.
*Avgasdoft i bil, fix av värmarens avgasrör.
*Vibrationer i motor 1400->1800 rpm, i princip borta nu.
Har gnisslande frambromsar vid bromsning då jag backar, ej åtgärdat.

Nya grejer:
*Gnisslande fjäder kopplingen (IGEN!)
*Tidsinställningen funkar ej för brännaren.

För övrigt så är det returfjädern, svårt att sätta tebax denna då den gått av! ;)

Som du skrev.. Aldrig mer Volvo, det misstaget gör jag ej igen...

//g
Min stackars volvo har gått snart 400 mil och det gnisslar när jag kör långsamt, gnisslar när jag kopplar, backluckan får man ta i ordentligt om man ska lyckas stänga, bältes varnaren hänger sig och plingar tills man håller på att bli tokig utan passagerare. och sedan allmänt knek, knarr och vibrationer i inredningen. och juste höll på att glömma, "datorn" händer sig ibland så jag får starta om bilen för att kunna byta radiokanal...

Är en v70 drive -12 det handlar om.
Hej!

Jag har också haft problem med gnisslande bromsar vid inbromsningar i låga farter. Nu när det blev kallt blev det riktigt mycket gnisslande. Verkstaden lyckades hitta att det var bakifrån det lät mest och bytte bromsklossar bak. Efter det har problemen nästan helt upphört, kan enstaka gånger höra ett svagt gnissel men det är inte ofta. Hos mig var gnisslet väldigt temperaturrelaterat, ju kallare det var desto mer gnisslade det för att helt försvinna vid temperatur över ett par plusgrader. Verkstaden kände inte till fler fall med gnisslande bromsar på nyare V70/XC70 än min men uppenbarligen finns det några till i alla fall. Min bil är en XC70 MY12.

Mvh, Kalle.
Bosse: jo de e de nog men fjädern gick av :p
Gsson: de där med handtaget, är de så att de känns som om dörren öppnar utan att de liksom
Klickar till? Den liksom öppnas i låset som om dörren inte va stängd? Isåfall e de samma problem
Med min dörr, värdelös känsla!!
Det finns inga felfria bilar. Den som tror det blir bara besviken. Skillnaden mellan olika bilmärken består mest i hur man blir behandlad som bilägare när fel uppstår.
Skall du vara ganska säker på att slippa diverse småfel som knirk, avgasdoft från värmaren, gnissel från kopplingspedal och bromsar så får du nog komma upp i klassen MB S-klass, BMW 7 serie eller ännu längre upp i segmentet Lyxbil, för Passat är väl inte något bättre än V70, men sök bland "Top of the line" hos VAG som även har Bentley där kan du nog klara dej från småfelen.
Annars så har du graranti, det är för att få ordning på eventuella små fel, att det skramlar och knirrar är bonus när man väljer V70.

Avgasdoften från värmaren slipper du helt klart om du väljer några av dina alternativ till Volvo om du inte vill betala 15-20k extra, knarr i koppling, gör som flertalet välj en automat.
Skrammel är lätt fixat om teknikern lägger ned lite tid.
Att varvräknarnålen rör sig långsamt beror nog mer på att det är en Drive, hela bilen är lite långsam. 8)
Powershift låda med problem!

Tjena grabbar och flickor! Har lite knas med min P[…]

Felparkering...

Eh va?! TS har ju exempelvis förlorat b&arin[…]

Är en normal laddning ,har det på v60 D[…]

webasto doserpump v70n 07

Tack för snabba svar! Lyckades hämta hem[…]