Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanN
Jag kör min bil väldigt sällan nu, kanske 2 mil i veckan bara.
När jag startade upp den idag (-15 ute) hade jag kört motorvärmaren bara 30min innan start men den startade glatt men tomgången pendlade mellan 5-600 varv bara. Gasade lite och det vart ingen skillnad.
Lät bilen stå med motorvärmaren på i 4 timmar och tog en sväng sen och då gick den helt normalt.
Tänkte inte åka till Volvo om det inte återkommer men vad kan det berott på?
Användarvisningsbild
av Doffen
Det du har gjort er å lure systemet med å bare la varmen stå på en halvtime. Bilen tror motoren er varm når den egentlig er kald. Ikke noe å bekymre seg for
Användarvisningsbild
av Vojje
Doffen skrev:Det du har gjort er å lure systemet med å bare la varmen stå på en halvtime. Bilen tror motoren er varm når den egentlig er kald. Ikke noe å bekymre seg for
Knappast troligt. Det är sant att vissa gamla häckar kunde bli lurade på det viset av misslyckade monteringar, men knappast en modern Volvo som har givare överallt. Men bilen mår bättre av att bli genomvarm varje gång du använder den. På det viset slipper du använda värmaren 4 timmar.
I grunden är det dock så att en datastyrd motor aldrig kan funktionera bättre än vad styrningen tillåter. Tyvärr har Volvo av ngn anledning slopat en rejäl snabbtomgång när motorn är kall och istället valt att gå på styva linan. En svår balansakt när tempen är 15-20 grader minus.
Användarvisningsbild
av Doffen
Feil. Har hendt ett par ganger på min bil hvor jeg har kjørt varmeren en 5 min før start. Bilen har blitt tungstartet og hatt lav tomgang i noen sekunder. Så er ikke utenkelig
Användarvisningsbild
av Vojje
Doffen skrev:Feil. Har hendt ett par ganger på min bil hvor jeg har kjørt varmeren en 5 min før start. Bilen har blitt tungstartet og hatt lav tomgang i noen sekunder. Så er ikke utenkelig
Nu är det ju skillnad, och inte så lite heller, på en diesel kontra bensinare och en elektrisk motorvärmare som står på 30 minuter kontra en dieselvärmare som går 5 minuter. Du skrev det själv. Feil...
Användarvisningsbild
av StefanN
Har inte kört bilen sen den var lurig sist men nu gick jag ut och provade starta den och tomgången var helt normal. Jag hade inte kört med motorvärmaren nåt.
Antar att jag kan avskriva det hela som en tillfällig hicka.
Användarvisningsbild
av Doffen
Vojje skrev:
Doffen skrev:Feil. Har hendt ett par ganger på min bil hvor jeg har kjørt varmeren en 5 min før start. Bilen har blitt tungstartet og hatt lav tomgang i noen sekunder. Så er ikke utenkelig
Nu är det ju skillnad, och inte så lite heller, på en diesel kontra bensinare och en elektrisk motorvärmare som står på 30 minuter kontra en dieselvärmare som går 5 minuter. Du skrev det själv. Feil...

halvtime med elektrisk mot 5 min dieselvarmer gir ca samme utslag. Så det er fullt mulig å lure elektronikken. Så defor er det du sier feil.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]